Flyet har fylt viktige roller i Forsvarets virksomhet i flere tiår.

717 skvadron har disponert tre Jet Falcon. Ett av flyene, som har gjort tjeneste i sivil drakt med røde og blå striper langs skroget, ble pensjonert tidligere denne måneden. Flyet har gått under navnet «0125», etter nummeret på halen, og har hatt en helt spesiell oppgave.

«0125» har nemlig fungert som VIP-fly for kongefamilien, forsvarssjefen og forsvarsministeren.

Hovedoppgaven til det franskbygde flyet har likevel vært kalibrering og kontrollflyvning av radarsystemer og militære innflyvningshjelpemidler.

Begivenhet

14. desember ble flyet pensjonert. 50 år gamle «0125» hadde da logget 19.900 timer i luften i løpet av 38 års tjeneste.

Den siste avgangen fra Oslo lufthavn var spektakulær, hvor flyet gikk lavt over rullebanen etter avgang før det tok en elegant høyresving og satte kursen mot Rygge.

Mange «flyspottere» sto parat med kamera og foreviget avgangen, forteller Per Johan Næsje, som filmet begivenheten.

Se videoen her:

– «0125» har fungert imponerende bra, tross alderen, sier sjef for 135 luftving, oberst Kurt Svensson i en artikkel på Forsvarets nettsider.

Flyet er 17,2 meter langt, har et vingespenn på 16,3 meter og har plass til seks personer om bord. Det har ingen våpen og kan nå en høyde på 42.000 fot, eller 12.700 meter.

Svensson har selv 500 timer bak spakene i DA-20 og sier flyet er en fin arbeidsplass og har god aerodynamikk.

Komfortabel og solid

ELEKTRONISK KRIGFØRING: To DA-20-maskiner er fortsatt i aktiv tjeneste. Her lander et av flyene i Bodø under øvelsen Arctic Challenge Exercise i 2015. Foto: Torbjørn Kjosvold/Forsvaret
ELEKTRONISK KRIGFØRING: To DA-20-maskiner er fortsatt i aktiv tjeneste. Her lander et av flyene i Bodø under øvelsen Arctic Challenge Exercise i 2015. Foto: Torbjørn Kjosvold/Forsvaret

DA-20 er lagd som en businessjet og har høy komfort om bord, men er solid bygd og tåler røff bruk i all slags vær. Flyet er produsert av franske Dassault. «0125» forlot fabrikken i 1967 og er dermed 50 år gammelt. Forsvaret kjøpte flyet av Fred. Olsens flyselskap i 1979.

Svensson forteller at flyet har blitt oppgradert og vedlikeholdt gjennom årene og på mange måter var topp moderne til tross for alderen. Både vingekomponenter, motorer og navigasjonsløsninger har blitt byttet ut i årenes løp. Å pensjonere flyet er vemodig, synes obersten.

– Det mest spesielle med flyet, selve paradokset, er at det er det eldste flyet i Forsvaret, men har den nyeste navigasjonsløsningen. «0125» har de samme rettighetene som de nye 737-flyene til SAS og Norwegian. Du kan fly rett inn til London Heathrow eller en annen storflyplass sammen med store jumbojeter som Airbus A380 ved hjelp av GPS-systemet om bord. Det er ganske spesielt, sier Svensson til Forsvarets nettsider.

Elektronisk krigføring

717 skvadron har fortsatt to Jet Falcon i drift. De to gjenværende flyene er malt i militære farger og kalles «Hugin» og «Munin». Disse flyene brukes i elektronisk krigføring, som går ut på å forstyrre andres elektroniske signaler, samt hente inn elektroniske signaler. Oberst Svensson forteller til TV 2 at de to gjenværende flyene skal fases ut innen 2024.

– Hva skjer med flyet som nå er pensjonert?

– Det er ikke tatt noen endelig beslutning på hva som skal skje med skroget, men vi regner med at vi kommer til å bruke en del komponenter, i hvert fall motorene, som reservedeler for flyene som fortsatt er i tjeneste. Skroget vil nok bli tilbudt et flymuseum, sier Svensson.

Hva som skal skje når noen i kongehuset trenger flytransport, kan ikke obersten svare på.

– Vi har ikke noe oppdrag om det lenger, sier han.