NAF: – Ikke skummelt å kjøpe brukt elbil

Bruktprisene har skutt i været den siste tiden.

NAF mener det ikke er noen grunn til å frykte brukte elbiler på grunn av batteriene, de holder sannsynligvis minst like lenge som bilen. Foto: NAF.
NAF mener det ikke er noen grunn til å frykte brukte elbiler på grunn av batteriene, de holder sannsynligvis minst like lenge som bilen. Foto: NAF.

Salget av nye elbiler er rekordhøyt i Norge. Men ikke alle har mulighet til å kjøpe helt ny bil. Da er bruktmarkedet alternativet.

Det mange potensielle kjøper av brukt elbil lenge har spurt seg, er hvor lange batteriene holder. Risikerer man å måtte bruke mye penger på å bytte ut batterier – eller kan man stole på at de holder ut bilens levetid?

Den problemstillingen har også Norges Automobil Forbund (NAF) sett nærmere på:

Svært holdbart

– Tommelfingerregelen er at batteriet på en moderne elbil overlever bilen. Så det er liten grunn til å frykte batterihavari, sier Nils Sødal som er kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Et moderne elbilbatteri er svært holdbart, så holdbart at det er viktigere å sjekke annet på bilen, slik som rust og mekaniske ting. Vanligvis mister et batteri noen få prosent ytelse de første 80.000 kilometrene. Deretter holder det seg temmelig stabilt i flere hundre tusen kilometer.

– Vurderer du en elbil som er fem år eller nyere, er det ikke batteripakken som bør være det du er mest opptatt av å sjekke, mener Sødal.

Muligheten til å kjøre gratis gjennom bomringene er en viktig grunn til at mange skaffer seg elbil. Og når prisene går opp her, øker også etterspørselen. Foto: Scanpix
Muligheten til å kjøre gratis gjennom bomringene er en viktig grunn til at mange skaffer seg elbil. Og når prisene går opp her, øker også etterspørselen. Foto: Scanpix

Joda, disse to bilene har én ting til felles...

Sjekke for rust

En elbil er mindre mekanisk komplisert enn en bensin- eller dieselbil. Elmotoren er enkel, mens motoren i en tradisjonell bil har mange bevegelige deler. Historikken til bilen er viktig å kartlegge, slik som at servicer er fulgt, om det har vært skader på bilen og lignende.

Rust er det også viktig å være oppmerksom på, både i hjulbuer og under bilen. Prøvekjøring er også lurt for å høre etter ulyder og sjekke at alle betjeningsknapper og -hendler fungerer som de skal.

– Bruktbilkjøp er det våre advokater og tekniske rådgivere får flest henvendelser om. Så det er viktig å være grundig når man kjøper bruktbil, om den går på strøm eller ikke, rådgir Sødal.

Spørsmål fra leser: – Hvor lenge varer egentlig batteriet?

Prisene økt kraftig

– Føler man seg ikke kompetent til dette, er det hjelp å få enten ved å ha med seg en bilkyndig eller ta en test hos oss, fortsetter han.

Bruktmarkedet for elbil svinger mer enn for tradisjonelle biler, i og med at det er færre biler til salgs. Etter at de nye bomtakstene i Oslo ble innført i høst, har etterspørsel etter på brukte elbiler økt kraftig. Nå betaler man nesten det samme, og av og til mer, enn nybilpris for brukte elbiler.

– Slik som prisene er nå, kan det være lurt å ha litt is i magen. Faktisk kan det være lurt å bestille en ny elbil, tross lang ventetid, mener Sødal.

– Da vil man få en bil med lengre rekkevidde, uten at det nødvendigvis koster mer. Så får man heller akseptere å betale bompengene i ventetiden, avslutter han.

LES MER: Så billig får du brukt elbil

Se video: Forsvant etter konkursen, nå gjør den comeback som elbil