For ti år siden spredte bilder av Thylane Blondeau (16) seg i sosiale medier og i store nettaviser. Den franske jente ble omtalt som «verdens vakreste barn».

Nå har russiske Anastasiya Knyazeva (6) overtatt den kontroversielle «tronen».

I en rekke utenlandske medier blir nemlig seksåringen beskrevet som «verdens vakreste barn».

Anastasiya er det russiske barnemerket Chobi Kids' ansikt utad. I fjor vant hun en kåring og ble også ansiktet til luksusmerket Mischka Aokis barnekolleksjon, skriver britiske Mirror.

– Grov objektivisering

Leder i Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press, Øystein Kolstad Kvalø, bekymrer seg over at barn på denne måten blir fremstilt som et skjønnhetsobjekt.

– Først og fremst er dette grov objektivisering av barn, der barnet ikke lenger fremstilles som et barn, men som et skjønnhetsobjekt, forteller Kvalø til TV 2.

– Hvilke konsekvenser kan en slik «tittel» gi barn og unge?

– Et enormt fokus på skjønnhet har store konsekvenser for barn og unge. Man eksponeres for de samme idealene i hele samfunnet, og det er veldig få mennesker som faktisk klarer å bli som idealene. Unge, som er i en ekstra sårbar fase, gir ofte seg selv skylda for at de ikke klarer å bli like perfekt som menneskene de ser i reklamer eller på sosiale medier. Det går i stor grad ut over barn og unges selvbilde og psykiske helse, sier han videre.

– Forkastelig

Anastasiyas mor, Anna Knyazeva, har styrt datterens Instagram-profil helt siden datteren kun var fire år gammel. I dag har seksåringen over en halv million følgere.

Det at foreldre selv er med på å gjøre små barn til et skjønnhetsobjekt, ser Kalvø på som forkastelig.

Øystein Kolstad Kvalø, leder i Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press.
Øystein Kolstad Kvalø, leder i Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press.

– Foreldre skal ta vare på barna sine. Det er helt forkastelig at de som skal være trygge voksenpersoner er med på å gjøre barnet sitt til et skjønnhetsobjekt, og bruker barnet for å få oppmerksomhet eller tjene penger, sier han.

– Dette er et resultat av en usunn skjønnhetsfokusering i samfunnet. Foreldre må ta ansvar for å ikke fremstille barna sine på denne måten, men også andre aktører i samfunnet, som reklamebransjen, har et stort ansvar, mener Kvalø.

Retusjert

Man kan tydelig se at seksåringen er sminket på flere av bildene som Knyazeva har delt på sosiale medier. Her mener Kvalø at det er reklamebransjen som har skylden, men legger til at han aldri har sett en seksåring bli retusjert.

– Retusjering av bilder er et kjerneproblem, men her er det reklamebransjen som har skylda. Men at man også retusjerer et barn på seks år er nytt for meg. Jeg synes det er en skummel utvikling.

– Bekymringsfullt og umoralskt

I 2011 raste debatten da Thylane Blondeau ble avbildet i det prestisjetunge motemagasinet Vogue, i provoserende klær og positurer på dyreskinn – kun ti år gammel.

Tidligere stortingsrepresentant for SV, Inga Marte Thorkildsen, reagerte den gang kraftig og mente tendensen fører til økt press hos unge jenter.

– Det er bekymringsfullt og dypt umoralskt å skaffe oppmerksomhet gjennom å seksualisere barn, og å gjøre et barn til et leketøy for voksenverden. Dette er et kynisk framstøt fra noen som ønsker oppmerksomhet, sa Thorkildsen til TV 2 i 2011.