Stopper produksjonen av en av Norges mest populære biler

GLC er en ladbar knallsuksess.

Mercedes GLC har virkelig markert seg i det norske markedet etter at den kom som ladbar hybrid.
Mercedes GLC har virkelig markert seg i det norske markedet etter at den kom som ladbar hybrid.

Mercedes er i ferd med å levere sitt beste salgsår noensinne i Norge. Etter årets første 11 måneder er de det femte mest solgte bilmerket her til lands, med en markedsandel på hele 6,8 prosent.

Det er et svært høyt tall for et merke som har mange dyre modeller i produktmiksen sin.

En av bilene som har truffet det norske markedet perfekt, er den ladbare SUV-en GLC. Den modellen står for over 20 prosent av Mercedes-salget.

Enorm etterspørsel

De ladbare hybridene kommer gunstig gjennom det norske avgiftssystemet. Det gjør at GLC 350e 4Matic starter på 533.500 kroner, med hele 320 hestekrefter under panseret. Så har det også vært enorm etterspørsel etter bilen, med tildels lange ventelister.

Derfor kommer det nok som en strek i regningen for den norske importøren at produksjonen av den ladbare GLC-utgaven angivelig stopper opp neste år.

Det er bransje-nettsiden Bilnytt (krever abonnement) som først meldte om dette. De skriver at GLC 350e skal forsvinne i et års tid. Sommeren 2019 kommer den med facelift, og den ladbare hybriden skal da bli typegodkjent etter en ny utslippssyklus.

GLC finnes i to utgaver, den 'vanlige' bakerst, og en sporty utgave Mercedes kaller Coupe.
GLC finnes i to utgaver, den "vanlige" bakerst, og en sporty utgave Mercedes kaller Coupe.

Ser kanskje ut som naboens familie-SUV, men nei...

Sikret seg 2018-kvoten

– Det er riktig at vi har fått signaler om det kan bli en pause i produksjonen av den ladbare GLC-en neste år. Men vi skal sørge for at det ikke påvirker norske kunder. Vi har nemlig sikret oss hele kvoten for 2018 allerede, forteller Audun Hermansen, informasjonssjef hos Mercedes-Benz Norge, til Broom.

– Fabrikken har også økt produksjonen av ladbar GLC. Suksessen i det norske markedet har blitt lagt merke til der også. Det gjør at vi får flere biler og at vi skal kunne levere raskere enn vi i perioder har gjort til nå. Ut over dette kan jeg dessverre ikke kommentere noe ytterligere rundt fabrikkens framtidige produksjonsplaner, sier Hermansen.

Plutselig dukket det opp en bil i bruktmarkedet

Ladbare hybrider fosser fram i det norske markedet, Mercedes GLC 350e er en av bestselgerne i klassen.
Ladbare hybrider fosser fram i det norske markedet, Mercedes GLC 350e er en av bestselgerne i klassen.

Nummer fem blant SUV-ene

– Hvor mange eksemplarer har dere solgt av denne til nå?

– Siden introduksjonen i 2016 er vi nå oppe i 2.700 biler. Det er et svært høyt tall for en modell som dette, og naturligvis noe vi er godt fornøyd med, sier Hermansen.

GLC erstattet GLK i SUV-utvalget til Mercedes da den kom. Der forgjengeren aldri tok helt av salgsmessig her hjemme, har det vært stikk motsatt med GLC. Så langt i år har den solgt 2.303 eksemplarer, og er med det Norges 14. mest solgte nybil.

GLC er også den femte mest solgte SUV-en her til lands. Det sier sitt at den faktisk har solgt mer enn den tidligere bestselgeren i klassen, VW Tiguan, så langt i år. Men så finnes heller ikke Tiguan i noen ladbar utgave...

Klikk her for å lese testen vår av ladbar GLC

Se vår video av GLC under: