Det er ikke mange uker siden Tesla viste sin aller første batterilastebil.

Rekkevidden på ca 800 kilometer med full last, overrasket mange.

Under presentasjonen ble det også fortalt at man kan hurtiglade bilen på en halv time, med Teslas planlagte Megachargers.

Etter en slik opplading skal Tesla-bilen klare 64 mil.

1.600 kilowatt

De siste par dagene har det vært baluba omkring disse «superladerne». Financial Times har gjengitt direktøren av Aurora energy research i en artikkel forleden. John Feddersen leder dette energikonsulentfirmaet som har sitt utspring fra en gruppe professorer ved Oxford.

De mener at energibehovet som kreves for en slik hurtiglading er hele 1.600 kilowatt - eller det samme som samtidig forbrukes av 3.200 hus. En hel, liten by der altså.

Tesla-sjef Elon Musk slo som vanlig på stortromma da han viste fram selskapets første lastebil. Foto: Scanpix.
Tesla-sjef Elon Musk slo som vanlig på stortromma da han viste fram selskapets første lastebil. Foto: Scanpix.

LES OGSÅ: Nå er Nicola One lansert

Tåler det trykket?

Dette er 10 ganger så mye som Teslas nåværende nettverk av superladere for ordinære biler.

Dermed er naturligvis spekulasjonene om Teslas prosjekt i det hele tatt er mulig igang. Vil strømnettet og strømproduksjonen klare det enorme trykket? Må man bygge kjernekraftverk for å møte etterspørselen og hvordan skal man bygge ut strømtilførselen langs veiene?

Så langt har ikke Tesla kommentert beregningene eller vist hvor sikringskapet skal stå.

PS: Nettsiden Nyteknik har fått regnestykket som viser at et engelsk hus bruker 4.000 kWh per år i snitt. Delt på antall timer i ett år blir dette 0,5 Kw. Om man deler Teslaladerens 1600 kW på et hus sitt 0,5 kW, vil dette bli 3.200 hus. Norske hus har et langt høyere forbruk. Men om vi legger til grunn et forbruk på 20.000 kWh, vil det allikevel tilsvare 700 hus.

Denne artikkelen ble først publisert på tungt.no.

LES OGSÅ: Sh*t, for et design på Tesla Semi

Se video under: Her tester de transportdrømmen