Lunde er en av de som har lykkes i å profesjonalisere bruken av selfiene sine, ofte i form av sponsede innlegg.

Hun har sin favorittvinkel, og har byttet ut trutmunn med et smil hun selv synes fungerer bra.

Men er det bare glansbildene som folk vil se?

Selfies ikke noe nytt

Helsekontrollens ekspertpanel ser denne uken på hvordan vi presenterer oss selv i sosiale medier.

Dette med å lage selvportretter er noe kunstnere har gjort lenge, men det er ganske nytt at alle veldig enkelt kan produsere og publisere sine egne bilder så enkelt som i dag.

Og det har lett for å bli mange glansbilder.

Psykologspesialist Annette Øverby har sett hvordan selfies brukes til å formidle at man er ressurssterk og attraktiv.

– Vi vil skape historien om oss selv. Man putter seg selv ut i flokken, og da vil man vise et godt bilde av seg selv. For det gir status.

La ut stygge bilder

Martine Lunde kan fortelle at hun i begynnelsen var opptatt av å få så mange likes som mulig, og slettet bildene som ikke fikk god nok respons. Nå har hun et mer avslappet forhold til hvor mange som liker bildene hun legger ut.

Men hun fikk seg en vekker da hun for en stund siden tok motet til seg og publiserte et innlegg med flere uheldige og mindre pene bilder av seg selv.

Kjendisblogger Martine Lunde fra sin beste side. Foto: Anders Myhr Nielsen
Kjendisblogger Martine Lunde fra sin beste side. Foto: Anders Myhr Nielsen

– Det tror jeg er det mest leste innlegget mitt noen gang. Jeg fikk bare positiv respons. Det er jo ikke alltid jeg gidder å stå opp for å fikse meg og sminke meg for å ta et bilde. Jeg tror folk liker å se den virkelige meg, sier Lunde som for alvor ble kjent etter at hun deltok på Paradise Hotel.

Meg, meg, meg

Det er selvsagt inspirerende for alle de som følger de mest populære profilene i sosiale medier at de velger å publisere «uperfekte» bilder. Men det kan også ha en god effekt for profilene selv.

Professor ved Institutt for medier og kommunikasjon (UiO), Gunn Enli, har sett at flere kjendiser bruker ekte og usminkede bilder bevisst for å bli bedre likt.

– Slike bilder får plutselig en voldsom appell. Man får egentlig mer interesse hvis man viser seg som et ekte menneske av og til.

Enli ser også at mange kan bli besatt av jaget etter å få så mange likes som mulig. Da ender det med en form for narsissisme hvor alt handler om å bli likt og få positiv respons av så mange som mulig.

– Jeg tror man skal være litt forsiktig med den lykken der. Vi må aldri tro at likes og tilbakemeldinger er det som teller.

Krever mot å være naturlig

Psykologspesialist Annette Øverby råder unge jenter i dag om å tilstrebe en mer jordnær og ekte presentasjon av seg selv i sosiale medier.

Så slipper de den vonde følelsen av å kjenne seg som en dårligere versjon enn den de presenterer seg som på nett.

– Jeg tenker det er status å ha mot. Og det er en utfordring å ha mot til å vise det naturlige, ekte og ustyla.

Blir ikke sterk av å ta selfies

Men hva med guttene? De tar også mange bilder av seg selv, men skiller seg noe fra jentene med å ha et større fokus på trening og muskler. Men også her kan fokuset på selvpresentasjon ta litt overhånd.

Professor Enli har sett hvordan gutter på treningssenter er mer opptatt av bildene de får av seg selv enn av treningen de er der for. Da kjenner hun at hun blir litt oppgitt.

– Effekten går opp i spinninga. Du blir ikke sterk av å ta selfies!