Solgte 6.000 biler på to minutter

Volvos søstermerke fikk en uvirkelig start på salget.

Lynk & Co er et nystartet bilmerke, som har samme kinesiske eier som Volvo, nemlig Geely. Deres første modell heter 01 og her er det mye teknikk hentet fra Volvo i bunnen. Da det ble åpnet for forhåndssalg av 6.000 biler, var responsen voldsom! Foto: REUTERS/Norihiko Shirouzu
Lynk & Co er et nystartet bilmerke, som har samme kinesiske eier som Volvo, nemlig Geely. Deres første modell heter 01 og her er det mye teknikk hentet fra Volvo i bunnen. Da det ble åpnet for forhåndssalg av 6.000 biler, var responsen voldsom! Foto: REUTERS/Norihiko Shirouzu

De kinesiske eierne av Volvo, Geely, har flere baller i luften. Blant annet har de gitt verden noe så sjeldent som et helt nytt bilmerke, med det noe "formelle" navnet Lynk & Co.

De har allerede vist sine to første modeller – som kort og godt heter 01 og 02.

SUV-en 01 har man akkurat begynt å selge i det kinesiske markedet. Og for en respons det ble!

2 minutter og 17 sekunder

Geely, som altså er eieren av både Lynk & Co og Volvo, hadde satt av tre dager til forhåndssalget av de først 6.000 utgavene av 01 – fra 16. til 18. november.

Resultatet var at alle bilene ble solgt, som man håpet på – men ikke på tre dager. Via bestillinger på internett og ute hos ulike forhandlere, tok det 2 minutter og 17 sekunder før hver eneste bil var solgt! 137 sekunder, der altså ...

Da er det lov å si at bilene ble solgt raskere enn varmt hvetebrød.

Volvos søstermerke avslører ny modell – og en helt spesiell knapp

Lynk & Co sier de skal tilby biler med et sporty design. 01 er på mange måter en bekreftelse på denne strategien.
Lynk & Co sier de skal tilby biler med et sporty design. 01 er på mange måter en bekreftelse på denne strategien.

Verdensrekord

Det sies i at dette er en verdensrekord, og naturligvis en fantastisk start for det nye bilmerket. Mottakelsen sier også noe om hvor stort det kinesiske bilmarkedet er blitt.

Lynk har dessuten valgt å legge seg svært gunstig med tanke på pris. 01 selges for rundt 160.000 kroner. Til den prisen får kineserne en bil som i stor grad benytter seg av teknologi for Volvo, og som er utviklet i Göteborg.

Her er den: Første modell fra et helt nytt bilmerke

Offisiell salgsstart

28. november åpnet man for vanlig salg av bilen. Det vil naturligvis være relativt sensasjonelt om man fortsatte salgstakten videre, men den gode starten har garantert gitt en ektra giv til det nystartede merket.

01 er altså første modell ut. Neste er naturlig nok 02, og også den blir høyreist. Men sistnevnte blir mer kompakt enn 01 – den skal nemlig inn i det stadig voksende crossover-segmentet.

Volvos første elbil skal bygges i Kina

Sedan

03 lurer også i kulissene. Den er vist som konseptbil, og her snakker man om en sedan. Det er en biltype som er populær i Kina.

02 er ventet på markedet i 2020/21, mens 03 ikke ligger så langt bak i køen.

Men det er ikke bare bilene som er spennende. Lynk & Co jobber også med å tilby en annerledes måte å eie bil på. De vil ikke bare selge og lease ut biler, men også tilby utleie.

På innsiden er det digitale instrumenter og en stor skjerm i midtkonsollen. Mye av teknologien er hentet fra Volvo.
På innsiden er det digitale instrumenter og en stor skjerm i midtkonsollen. Mye av teknologien er hentet fra Volvo.

Dette bilmerkert skal vi kjøpe på nett

Leie ut bilen

Lynk & Co-sjefen, Alain Visser, forklarer mer om deres filosofi:

– Som eier av bilen kan man for eksempel betale et månedlig beløp, der bilen din gjøres tilgjengelig for utlån til andre. La oss si at du betaler en viss sum for at bilen skal være tilgjengelig for utleie fem dager i måneden, der den ellers bare ville stått parkert på for eksempel en flyplass, forklarer

Tanken er at du i denne perioden skal kunne tjene en god slant penger, i stedet for at bilen står og samler støv.

Les mer: Lynk & Co har spennende planer

Se video: Her fikk vi se bilen for første gang: