Fritidsbadet Jorekstad i Lillehammer er i hardt vær etter at de på fredag reklamerte for Black Friday på en oppsiktsvekkende måte.

For fritidsbadet hadde nemlig valgt å avbilde en av sine ansatte, en mann av utenlandsk opprinnelse, med teksten «SVART FREDAG hos oss».

Bildet, som Jorekstad publiserte på Facebook, fikk umiddelbart oppmerksomhet – og kommentarfeltet sto etter kort tid i fyr og flamme.

Etter å ha blitt rapportert inn et visst antall ganger, ble Facebook-innlegget fjernet.

FJORÅRETS KAMPANJE: Det samme bildet skal Jorekstad ha brukt flere år på rad.
FJORÅRETS KAMPANJE: Det samme bildet skal Jorekstad ha brukt flere år på rad.

Nytt innlegg

Men Jorekstad ville ikke legge ballen død, og kontret med nok et innlegg.

«Siden noen av dere ble så krenket av at vi brukte en svart ansatt i vår reklame, så kjører vi nå med fire hvite menn! Svart fredag i morgen og halv pris på enkeltbilletter», lyder teksten under Jorekstads nye innlegg, som ble publisert for tre dager siden.

Denne gangen postet de en video av fire hvite menn i vannet. På slutten av teksten bruker de emneknaggene #svartfredag, #hvitemenn og #whitemenonly.

Hetses i kommentarfeltet

På sosiale medier svarer folk med at det ikke handler om å føle seg krenket, men at fenomenet Black Friday ikke har noe som helst med etnisitet eller hudfarge å gjøre.

Jorekstad fritidsbad er ikke nådig i sine tilbakemeldinger til kritikerne.

«For en utrolig barnslig og ugrei håndtering av tilbakemeldingene», skriver en bruker til Jorekstad.

Dette var svaret badet ga:

«For en utrolig lite konstruktiv tilbakemelding, men vi ønsker deg likevel en fin helg!»

En annen Facebook-bruker mener badelandet burde lære seg litt om nettvett før de lar ansatte håndtere kommentarfeltene.

«Herregud da, hvem er det som har ansvar for SoMe hos dere? Har dere vurdert å bruke penger i kursing i nettvett? Det normale og smarte er å legge seg flate og beklage når en driter seg ut. Det er ikke spesielt vanskelig heller», skriver brukeren under videoen.

«Hvordan i alle dager kan dere forestille dere at dette er bra markedsføring? Se til å få sosiale medier-ansvarlig sparket umiddelbart,» raser en annen.

Stiller seg uforstående til kritikken

Terje Rønning, daglig leder i Jorekstad fritidsbad, sier til TV 2 at han ble overrasket da han så alle kommentarene. Han forteller at dette er en kampanje Jorekstad har kjørt de siste årene, uten å ha mottatt lignende reaksjoner.

– Kampanjen er laget av de som jobber med markedsføring hos oss, og personen på bildet er en del av vårt markedsføringsteam. Han har ansvar for vår kanal på Snapchat, sier Rønning til TV 2.

– Er det fastsatt klare retningslinjer for kundebehandling i sosiale medier hos dere?

– Vi har stort sett en fast person som tar seg av å svare i sosiale medier. Ja, vi har retningslinjer for hvordan vi skal svare. Vi ønsker å være direkte og ærlige, men likevel høflige.

– Stor takhøyde

– Kan dere som badeland og arbeidsplass stå inne for alt som ble kommentert av dere på Facebook og Instagram?

– Jorekstad AS er en flerkulturell arbeidsplass med stor takhøyde, med åtte nasjoner i arbeid. Halvparten av våre ansatte har en annen etnisk bakgrunn enn norsk. Vi har en lett tone og vi har raushet og mangfold som våre sentrale verdier. Vi har bare hatt gode kommentarer i sosiale medier. De er i tråd med våre verdier.

Rønning stiller seg også uforstående til hetsen rundt emneknaggen #whitemenonly, og mener dette ble brukt som en intertekstuell henvisning.

– At vi spilte videre på svart fredag og publiserte en liten filmsnutt fra vannjoggingen. Vi ser ikke noe galt med dette heller. #whitemenonly er en intertekstuell henvisning til den feministiske kampanjen som går ut på å synliggjøre hvordan det i all hovedsak er hvite menn alle steder. Vi publiserte hvite menn som et svar på at folk reagerte på bruken av en svart mann, sier han.

– Et morsomt ordspill

På spørsmål om Black Friday har noe å gjøre med etnisitet og hudfarge, svarer Rønningen de gjorde et morsomt ordspill.

– For det første brukte vi det norskspråklige navnet for dagen, og for det andre brukte vi en av våre svarte ansatte til å fremme kampanjen i sosiale medier. Vi har brukt ham i mange andre kampanjer også, og også i denne samme kampanjen i fjor.

– Som jeg var inne på – en lignende kampanje i fjor skapte ikke noe oppstyr. Har annenhånds krenking tatt nye høyder etter Siv Jensens indianerkostyme? Vi blir krenket på vegne av andre, enda det ikke er noen grunn, avslutter Rønningen.