Shopping, stress, mørketid og bilkjøring er ingen god kombinasjon.

Tidligere er det kjent at 22. og 23. desember – altså dagene med handleinnspurten før jul – har vært de store bulkedagene.

I 2009 adopterte vi nordmenn den amerikanske tradisjonen Black Friday. I år er dette fredag 24. november. En handledag med mange gode (og kanskje ikke så gode) kupp. Det har også gitt oss en ny bulkedag.

34 prosent flere skader

For mange er det slik at det man sparer på handlingen, fort går opp i frustrasjoner og merarbeidet det medfører å ha en skadet bil rett før jul. Ja, det skal ikke mye til før skaden koster deg mye mer penger enn det du sparte på alle innkjøpene.

I 2016 falt «Black Friday» på 25. november. Statistikk fra forsikringsselskapet Gjensidige viser hele 34 prosent flere registrerte skader denne dagen, sammenlignet med snittet for resten av måneden.

Du gjetter neppe hva dette egentlig er...

Mer stress og kaos

Den markante økningen i skader kan spores til de mange kaotiske situasjonene som oppstår i trafikken, og på parkeringsplasser i forbindelse med handledagen.

Bilmekaniker og rådgiver i Gjensidige, Jan Fleinsjø, gir deg rådene til hvordan du kan unngå å bulke bilen på Black Friday.

– De gode tilbudene lokker flere folk til butikker enn vanlig, noe som gjerne fører til mer stress og kaos på parkeringsplassene. I tillegg til mer folk og kjøretøy, er kanskje fokuset på kuppene man har tenkt å gjøre – fremfor trafikksituasjonen rundt, sier Fleinsjø, i en pressemelding.

Les også: Når denne lyser – da bør du roe ned

Utstyr som kan bli ødelagt

Selv om mange av skadene kanskje er små, kan kostnaden med å reparere dem bli betydelig. Ofte går det ut over støtfangere, griller, skjermer og lykter.

Gjensidiges P-tips:

Hvis du har mulighet - bruk kollektivtransport. Eller samkjør med venner eller familie.

Parker gjerne et stykke unna inngangen til butikken/senteret.

Rygg inn når du skal parkere.

Er du uheldig og treffer noen andre, legg igjen beskjed.

Skriv skademelding og få bilen sjekket på verksted - mange skader kan være usynlige.

Pass ekstra godt på varene, det er stor fare for innbrudd i bilen

Mange bilskader er mye mer kostbare å reparere enn bare for noen få år siden. For noen år tilbake var en støtfanger en støtfanger. Bulker kunne rettes ut og fikses. Nå lønner det seg ofte å skifte støtfangeren i stedet for å reparere den.

I tillegg har nyere biler mye utstyr som kan bli ødelagt ved en kollisjon/skade. Parkeringssensorer, sensorer for filskifte/førerløs kjøring, øvrige sensorer, kamera osv.

Dette er kostbart utstyr i utgangspunktet, og det er svært dyrt når man skal erstatte ødelagte deler med nye.

I praksis kan skader som knapt er synlig, fort koste 10.000-15.000 kroner å utbedre. Større skader, betydelig mer. Her hører det også med til saken at verkstedprisene har økt betydelig de siste årene.

Små skader kan koste dyrt, det henger sammen med både delepriser og timepriser på verkstedene.
Små skader kan koste dyrt, det henger sammen med både delepriser og timepriser på verkstedene.

LES MER: Knust speil – det kan koste over 30.000 kroner

Video: Er dette verdens verste parkering?