10 gode råd: Slik takler du vinteren med elbil

Nå er det krevende tider for mange.

Vinteren er kommet – og det betyr at særlig elbileiere får noen ekstra utfordringer på grunn av kulde og snø. Men hvis du planlegger, slipper du å kjøre tom. Illustrasjonsfoto
Vinteren er kommet – og det betyr at særlig elbileiere får noen ekstra utfordringer på grunn av kulde og snø. Men hvis du planlegger, slipper du å kjøre tom. Illustrasjonsfoto

Vi skriver midten av november, og nå har man også på Østlandet, og til dels Sørlandet, fått en skikkelig påminnelse om at vinteren er kommet.

Snø og kulde er ekstra utfordrende for elbileiere.

Disse bilene har kortere rekkevidde om vinteren på grunn av mindre kapasitet i nedkjølte batterier, økt energiforbruk fra varmeapparatet og større rullemotstand i snø og slaps.

Her er 10 elbiler med god rekkevidde

Bli kjent med bilen

– Vinterføre og lave temperaturer kan by på ukjente utfordringer for nybakte elbilister. Men etter hvert som man blir kjent med elbilen og lærer seg de nye rutinene, fungerer den greit for de fleste formål, også om vinteren, sier generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu.

Kjøregodtgjørelse: Det er ekstra lønnsomt å ha elbil – her også

Ruteplanlegger

Vinterkulden krever bedre planlegging og litt større sikkerhetsmarginer

– De fleste ferske elbilister opplever å kunne kjøre tom for strøm en gang eller to. Særlig kan det være vanskelig å planlegge antall ladestopp nå som vi har fått snø og kulde. Elbilforeningens ruteplanlegger kan da være et godt hjelpemiddel for de som vil legge ut på lengre turer i kaldt vær, sier Bu.

I løpet av 2017 fullføres hurtigladenettverket langs hovedveinettet fra Vest-Agder i sør, til Troms i nord.

Nylig åpnet Norges høyestliggende hurtigladestasjon (1.000 moh) på Haukeliseter fjellstue. Der er det to hurtigladere og fire normalladere.

De fleste må likevel beregne tilstrekkelig rekkevidde helt fram til hytta, før de får ladet opp batteriet.

– Mange vil forsøke å kjøre elbilen til hytta på fjellet i vintersesongen. Det krever ekstra god planlegging og gjennomgang av lademuligheter underveis, sier Christina Bu.

Mener nordmenn roter bort to milliarder kroner – hvert år!

Slik bruker du elbilen best i vinter:

1. Sett på forvarming før du kjører

De fleste moderne elbiler kan tidsinnstille forvarming en stund før du kjører. Helst når du står på lading. Da bruker du ikke batterikapasitet på oppvarming og kan sette deg inn i en varm og isfri elbil hver morgen.

2. Bruk setevarme

Bruk av setevarme, rattvarme og varmetråder i front- og bakrute er mer energieffektivt enn varmeapparatet. Noen modeller har mulighet til å varme opp kun førerplassen, selv på elbiler med varmepumpe. Sjekk hva din elbil har av utstyr i vinterpakken.

3. Parker innendørs

Om du har mulighet er det en fordel å parkere innendørs i oppvarmet garasje. Da blir ikke batteripakken kald og rekkevidden blir lengre.

4. Tilpass kjørestil etter forholdene

Er det snø og is på veiene er det uansett lurt å senke farten og kjøre forsiktig. I tillegg bruker du mindre energi og øker rekkevidden.

Slik kommer du lengre med elbilen i vinter

5. Sjekk lufttrykk i dekkene

For lite lufttrykk i dekkene øker rullemotstanden og energiforbruket. Det samme gjelder piggdekk, så kjør heller med piggfrie vinterdekk om mulig.

6. Lading varmer opp batteripakken

En kald batteripakke har lavere kapasitet. Sett ladingen på tidsinnstilling slik at den er ferdig ladet rett før du skal kjøre om morgenen.

7. Skru på kjørelys og radio

Lys og radio bruker så lite strøm at det ikke påvirker kjørelengden merkbart. I tillegg er det essensielt for trafikksikkerhet og trivsel i elbilen.

8. Unngå kondens

Tørk av gummimatter og la elbilen stå med varmeapparat på og et vindu på gløtt noen timer for å fjerne fukt og begrense kondens og is.

9. Hurtiglading underveis

På ekstra kalde dager kan det være nødvendig med litt påfyll av strøm underveis. Husk at hurtiglading går saktere når batteripakken er kald.

10. Lade når du kan

Sett elbilen på lading der du kan. Da øker du rekkevidden og opprettholder driftstemperatur på batteripakken.

Skal lade bilen mens du venter på grønt lys