Bestselgeren som kan spare deg for mye penger

Prøvekjørt: Golf GTE holder koken med facelift.

Volkswagen Golf GTE

Volkswagen Golf har vært Norges suverent mest solgte bil i flere år. Posisjonen ble ytterligere styrket da den kom med elektrisk drivlinje, både som ladbar hybrid (GTE) og e-Golf (ren elbil).

Tidligere i år fikk Golf en midtlivsoppdatering. Endringene er rullet ut over hele sortimentet, også GTE. Dette er en av Norges mest populære ladbare hybrider. Nå skal vi finne ut om den fortsatt står seg bra, i stadig tøffere konkurranse.

Hva er nytt?

Drivlinjen er uforandret. Det betyr 204 hestekrefter og elektrisk rekkevidde på inntil 50 kilometer. Det utvendige designet har noen endringer på støtfanger og grill, men vi snakker småting. 8-tommers berøringsskjerm er på plass, med fin grafikk og veldig bra brukervennlighet. Du får den også med hel-digitalt dashbord. Noen flere app-tjenester har kommet til.

En viktig nyhet for vinterlandet Norge: Nå kan du også kjøre hel-elektrisk under 10 minusgrader. Men vær obs på at du nok ikke kommer veldig langt i slike temperaturer.

Tre biler i ett: Denne får du som hybrid, ladbar hybrid – og elbil

Hva er styrker og svakheter her?

Den store styrken er naturligvis drivlinjen. Her kan du gjøre det meste av småkjøringen elektrisk, og dermed spare mye drivstoffkostnader. Ladbare hybrider er ypperlige hvis du har mye småkjøring og lader ofte. Har du derimot mest langkjøring, blir bildet fort annerledes.

Golf GTE er relativt prisgunstig, her er mye utstyr inkludert i prisen. For øvrig er den som Golfer flest: En særdeles gjennomført bil som ikke har noen opplagte svakheter.

En ikke ubetydelig hitech-følelse på dashbordet. Legg merke til de rutete setetrekkene, her tar VW med seg litt klassisk GTI-faktor.
En ikke ubetydelig hitech-følelse på dashbordet. Legg merke til de rutete setetrekkene, her tar VW med seg litt klassisk GTI-faktor.

Hva koster den?

Startprisen er på 357.000 kroner. Testbilen har i tillegg en god del ekstrautstyr, den ender på 426.400 kroner. Da begynner det å koste litt… De siste årene har Volkswagen nærmet seg premiummerkene i ekstrautstyr-utvalg, også på priser. Det betyr at en VW fort kan bli mye dyrere enn startprisen.

Kia har prisgunstig familiebil som også er ladbar

Hvem er konkurrentene?

Den meste opplagte kommer fra samme konsern: Nemlig Audi A3 e-tron. I tillegg må vi ta med den noe større BMW 2-serie som også finnes i ladbar utgave, og med 4x4. Kia Niro er en mindre og enklere bil, prislappen er deretter. Storebror Passat GTE starter for øvrig på 435.200 kroner, hvis du trenger mer plass. Utvalget blant de ladbare hybridene øker stadig.

Vil naboen bli imponert?

Neppe veldig. Men Golf har en ganske unik posisjon som en klasseløs bil. Den passer inn overalt.

Broom mener:

Mye kan tyde på at dagens ladbare hybrider er et forbigående stadium. Enten at de i løpet av noen år får vesentlig lengre elektrisk rekkevidde, eller at de rene elbilene tar helt over. Men enn så lenge er Golf GTE absolutt et smart kjøp.

50 kilometer rekkevidde skal du slite med å få til. Vi gjorde to målinger på en strekning over 33 kilometer, blanding av småveier, landevei med 70-sone, motorvei og bykjøring. Utetemperatur mellom 8 og 10 grader.

Først med svært økonomisk kjøring, temperaturen inne i bilen på 20 grader og ingen ekstra strømkilder i bruk. Da kom vi fram med 2 kilometer i reserve. Deretter med mer normal/litt offensiv kjøring og ingen sparetiltak. Da var vi tomme for strøm 5 kilometer før målet. Altså hele 7 kilometer forskjell. Det sier mye om hvor viktig kjørestil er for å utnytte de ladbare hybridene optimalt.

Apropos offensiv kjøring: GTE innbyr absolutt til det. De 204 hestekreftene (systemeffekt) gir litt GTI-følelse.

Temperatur og topografi har mye å si for hvor langt du kan kjøre elektrisk. Men det har også kjørestilen, her kan det være mye å hente.
Temperatur og topografi har mye å si for hvor langt du kan kjøre elektrisk. Men det har også kjørestilen, her kan det være mye å hente.

Dette er en helt unik GTI

Hva mener eierne?

28 eiere av Golf GTE har sagt sin mening om bilen i Brooms bilguide. Klikk her for å lese hva de mener om den:

Visste du at:

– Den elektriske drivlinjen spiser bagasjeplass. I GTE har du bare 272 liters bagasjerom til rådighet, mot 380 liter i bensin- og dieselutgavene.

– Starter du med fulladet batteripakke og full bensintank, har Golf GTE etter de offisielle tallene en rekkevidde på hele 933 kilometer.

– Golf GTE har samme drivlinje som storebror Passat GTE, men Passaten har større batteri.

VW Golf GTE er ikke bilen som gjør mest utav seg. Men denne drivlinjen kan være kjempesmart hvis du har et bruksmønster som kler ladbar hybrid.
VW Golf GTE er ikke bilen som gjør mest utav seg. Men denne drivlinjen kan være kjempesmart hvis du har et bruksmønster som kler ladbar hybrid.

Dette er bilen som startet den ladbare bølgen i Norge

VW GOLF GTE

Motor: 1,4-liter bensin + elmotor Systemffekt: 204 hk / 350 Nm Rekkevidde: 50 kilometer på strøm 0-100 km/t: 7,6 sek Toppfart: 222 km/t Forbruk: 0,16 liter/mil Lenge/bredde/høyde: 4,27 - 1,79 - 1,45 meter Vekt: 1.540 kg Bagasjerom: 272/1.162 liter Pris: 357.000 kroner Pris testbil: 426.400 kroner.

Se video: Denne kommer både som hybrid – og ladbar hybrid