Hjerneforsker Audrey van der Meer er sikker i sin sak; det er de første 1000 dagene av et barn liv som er viktigst. Og at de 1.000 første dagene «varer evig».

Hun er professor i nevropsykologi ved NTNU og har forsket på spedbarns utvikling i 30 år. Et urovekkende funn er at norske foreldre undervurderer barnas evner fra tidlig alder.

– Norske spedbarn ligger 80 prosent av våkentiden sin på ryggen og stirrer i taket. Det gir ingen god utvikling, sier hun.

Forskeren mener årsaken til at mange nordmenn ikke stimulerer barna nok, er en blanding av uvitenhet, feilinformasjon og dårlig tid.

– Barn i andre kulturer utvikler seg raskere enn vestlige. Det er fordi de ikke ligger i en stol eller vogn hele dagen. Barn i Asia eller Afrika blir båret rundt i oppreist stilling hele tiden, og da blir barna både sterkere og smartere.

Professor i nevropsykologi ved NTNU, Audrey van der Meer.
Professor i nevropsykologi ved NTNU, Audrey van der Meer.

Hun mener nordmenn er altfor varsomme fordi de ikke forstår at et spedbarns hjerne utvikler seg lynraskt, med så mye som 700 til 1000 nye koblinger i sekundet de første leveårene.

– Vi må innse at barna våre, også de aller minste, er klokere enn vi tror. Vi tenker at et spedbarn er en liten klump som bare har primærbehov som mat og søvn, men et nyfødt barns hjerne er veldig avansert, selv om kroppen ikke er godt utviklet. Vi gir dem for lite stimuli, fordi vi ikke ser så mye reaksjoner. Vi har en «vente og se»-strategi i Norge som går ut på at vi ser an barnets utvikling før vi aktivt eksponerer dem for hjernetrim, mens det egentlig er omvendt – barnet utvikler seg av hjernetrim og de første tusen dagene i livet er spesielt viktige for utviklingen av hjernen.

Sammenligner barnehjem og foreldres mobilbruk

Meers forskningserfaring er at rikelig med hjernestimuli de første tre årene av et barns liv gjør at de lykkes bedre senere i livet, både innen utdanning, evner og relasjoner. Hun drar en sammenligning til barnehjem hvor mange barn blir understimulert.

– Det er jo forferdelige eksempler på barn som vokser opp i barnehjem og blir skadet for livet fordi de ikke har voksne rundt seg til enhver tid eller som ikke utfordrer dem nok. De må klare seg selv, og grov understimulering lar seg ikke reparere, sier hun og sammenligner med norske forhold:

– Mange norske spedbarn opplever nok i stor grad at foreldrene har fokuset sitt andre steder, for eksempel på mobilen. Barna venner seg da til å tro at andre ting er viktigere enn kontakten med dem, og da lærer de – på samme måte som barnehjemsbarn – at omsorgspersoner ikke alltid er til å stole på. Det kan få konsekvenser for relasjoner i voksen alder, sier hun.

– Barn under tre år ikke har noe foran en skjerm må gjøre

Meer forklarer at hjernestimuli betyr alt fra lyder, musikk, lys, farger, bevegelse, stemmer og språk. Men viktigst av alt er å utfordre sansene og erfare gjennom kropp, fysiske utfordringer og mellommenneskelige relasjoner.

– Det hjelper ikke å tenke at barnet får med seg nok farger, bevegelse og lyder fra en stol. Barnet må ta på farger, kjenne på bevegelser og flytte seg etter lyder. Mange foreldre bruker TV og iPad som barnevakt og tenker at det stimulerer barna deres, men det er feil.

Hun mener det må tas et oppgjør med dagens skjermbruk.

– Skjermbruk har blitt et stort problem, og jeg mener bestemt at barn under tre år ikke har noe foran en skjerm å gjøre. At barna våre ser så mye på skjermer som i dagens samfunn, er et farlig eksperiment, sier hun og forklarer videre:

– Barn skal bruke hele kroppen, alle sansene og alle ferdighetene sine. Det gjør de ikke i en flat verden. En skjerm har ikke smak, lukt eller berøring. Et barn får ikke menneskelige reaksjoner fra en skjerm og en skjerm gir dem ikke mulighet til å prøve og feile. Jeg sier ikke at all skjermbruk er farlig for barna, men det handler mer om hva annet de ikke gjør. Å sitte stille og underholdes via en skjerm er verdifull tid som kunne blitt brukt så mye bedre.

– Umulig å overstimulere

Hun forklarer også at vi stadig blir feilinformert til å tro at det er farlig å overstimulere barna våre. Det mener hun er sludder.

– Det er nesten umulig å overstimulere en baby, fordi den vil alltid si ifra hvis den er mettet for inntrykk – enten i form av å fjerne blikket eller å gråte. Det er mye farligere å ikke gi barnet nok stimuli å fjerne blikket fra. De må få muligheten til å være aktive i sin egen utvikling, sier hun og fortsetter:

– Det er ikke vanskelig å lære en toåring å lese eller å svømme, men da må barnet bli utsatt for bokstaver og vann. Småbarn kan fint lære seg opp til fem språk samtidig. Og det er ganske utrolig at det løper fireåringer rundt i norske barnehager med store bleier på seg, når det er fullt mulig å lære et barn på ett år å gå på potte, sier Meer.

Hun oppsummerer med en klar beskjed til norske småbarnsforeldre:

– Ikke undervurder barnet ditt, og ikke undervurder hvor viktig hjernetrim og fysiske erfaringer er. Vær mer tilstede for barnet ditt, ikke bare fysisk, men også psykisk. Tilby barnet ditt varierte erfaringer, vær årvåken og finn ut av hva akkurat ditt barn er mest opptatt av – og videreutvikle det.