I flere århundrer var hesten det viktigste framkomstmidellet for mennesker – helt til bilen kom.

For alle oss som elsker biler, er det noe av det beste som har skjedd.

Men nå tror altså den tidligere sjefen i General Motors (GM), Bob Lutz, at det går raskt som slutten.

– Vi nærmer oss det stadiet der vi ikke lenger kjører bilene selv, og kjøretøyet vil bli standardisert, mener Lutz.

Topp 10: Disse merkene er best på selvkjøring

Bob Lutz har ikke mye hyggelig å si om bilens framtid. Foto: Scanpix.
Bob Lutz har ikke mye hyggelig å si om bilens framtid. Foto: Scanpix.

Flere dystre spådommer

Lutz stopper ikke der. Hvis han får rett i sine spådommer, vil det nemlig også bli forbudt for mennesker å kjøre biler på offentlige veier. I stedet tror han folk vil benytte seg av autonome kjøretøy som eies av selskap som Uber og Lyft.

Videre tror han at de tradisjonelle bilfabrikantene slik vi kjenner dem i dag, vil slutte å eksistere allerede innen et par tiår.

Ikke vil det bli noe etterspørsel rundt sportsbiler heller. Det siste tror Lutz blir en naturlig konsekvens av at kjøretøyene blir standardiserte. De vil kjøre i samme hastighet og det blir ingen forbikjøringer.

NAF: Ikke kjøp bil uten nødbrems

Lang erfaring

Alt dette kommer fram i en artikkel på det amerikanske nettstedet Automotive News.

Lutz er forøvrig ingen hvem som helst. I tillegg til jobben i GM, har han hatt sjefsstillinger i Chrysler, BMW, Opel og Ford.

Han tror de som vil kjøre selv, og kjøre fort, må gjøre dette på private veier, eventuelt på offentlige baner.

Se hvem som skal slippe 100 selvkjørende biler ut i trafikken

Vil ikke oppleve det

– I stedet for størrelse på motor, vil de standardiserte kjøretøyene skilles gjennom hvor mye utstyr og luksus de kan by på. Her vil det knapt være grenser, alt fra kjøleskap til PC-er, skriver Lutz.

Som en konsekvens av alt dette, vil det ikke bli særlig lystig for oss som skriver om bilbransjen heller. Han tror at vi også blir borte om ikke så lenge.

BMWs framtidsvisjon har fortsatt et slags ratt, og det er mennesker som holder i det. La oss håpe det blir slik en god stund til.
BMWs framtidsvisjon har fortsatt et slags ratt, og det er mennesker som holder i det. La oss håpe det blir slik en god stund til.

Lutz vil bli 105 år i 2037 – og skriver at han er glad han neppe vil være i live lenge nok til å si "det var det jeg sa".

De vil ha "svart boks" i selvkjørende biler

– Ikke sannsynlig

Brooms egen bilekspert, Benny Christensen, deler ikke Lutz dystre syn på framtiden.

– Jeg tror nok han har valgt å smøre på litt her. Jeg kan ikke se for meg en så dramatisk utvikling så raskt. Men, og det er jo litt deprimenrede det også, i løpet av for eksempel 40-50 årene, kan nok mye av dette stemme. Er jeg heldig, lever jeg lenge nok til å si "det var det jeg sa", humrer Broom-Benny.

Dette skjer når den selvkjørende bilen tror du sover