Jennifer Appel er en erfaren seiler, men hadde aldri før seilt over lange strekninger.

Hun planla en seilas fra hjemstedet Honolulu på Haiwaii til Tahiti i over to år, men var ganske spontan da hun inviterte med seg en kvinne hun hadde møtt bare måneder i forveien, Tasha Fuiava.

Uerfaren partner

Tasha hadde aldri seilt før, men syntes det hørtes ut som et eventyr å bli med på en 18 dagers ferd over havet til Tahiti.

3. mai i år la de ut med den 50 fot store seilbåten. Men Appel forteller at de allerede første dag kom inn i et voldsomt uvær med vind opp i 27 sekundmeter og ni meter høye bølger som varte i tre dager.

Masten brakk og maskinen som omdanner sjøvann til drikkevann ble også ødelagt, men Jennifer klarte å reparere både mast og vannrensemaskinen, noe de omtaler som et av få høydepunkter de siste fem månedene.

Se intervju med kvinnene like etter de ble plukket opp av marinefartøyet øverst!

Trodde de skulle ble drept av hai

– Man blir veldig ydmyk når man vet at hver dag kan bli den siste. Og man legger seg og lurer på om dette er den siste natten man får oppleve, fortalte Appel etter de ble reddet av et amerikansk marineskip.

Kvinnene var jublende glade og beskriver redningen som stor lettelse. De har fortalt om flere skremmende episoder. Blant annet om natten de ikke trodde de ville overleve fordi en flokk tigerhai gikk til angrep på den 50 fot store båten.

– Jeg gikk ned med hundene og vi krøllet oss sammen på gulvet. Jeg ba dem være stille for haiene kunne høre oss puste. De kunne lukte oss. Jeg trodde vi skulle dø, sa Appel i et intervju fredag.

– De kunne blitt reddet

Men nå trekker mange historien til kvinnene i tvil.

Flere er sikre på at kvinnene kunne fått hjelp mye tidligere – hvis de hadde ønsket det.

Tirsdag fortalte Appel til nyhetsbyrået AP at de hadde med seg både VHF-radio, GPS, satellittelefoner, nødbluss og en nødpeilesender som kalles EPIRB. Dette er et verktøy som vil sende ut nødsignaler via satellitt til redningssentraler med nøyaktig GPS-informasjon.

En pensjonert redningsmann sier bestemt til AP at hvis kvinnene hadde brukt nødpeilesenderen, ville de blitt funnet.

– Hvis den var operasjonell, og skrudd på, hadde man mottatt et nødsignal veldig fort hvis kvinnene var i havsnød, sier Phillip R. Johnson til AP.

Han bekskriver EPIRB som et robust og pålitelig apparat, men legger til at gamle og svake batterier kan svekke enheten.

Han fester ingen lit til at alle seks kommunikasjonsformer kvinnene hadde med seg feilet samtidig.

– Det er noe galt her. Jeg har aldri hørt om at alt dette kan feile samtidig, sier Johnson.

Jennifer Appel, og Tasha Fuiava, klemmer mannskapet på USS Ashland under en pressesenanse mandag.)
Jennifer Appel, og Tasha Fuiava, klemmer mannskapet på USS Ashland under en pressesenanse mandag.) Foto: Koji Ueda

Appel sier hun ikke utløste nødpeilesenderen fordi hun har lært at det gjør man kun hvis man er i akutt livsfare.

– Skroget vårt var tett og vi hadde mat og vann. Det var ingenting som tilsa at vi var i akutt nød, sier hun i et intervju tirsdag.

Forklaringen stemmer ikke

Johnson er ikke den eneste som trekker historien i tvil. Flere detaljer i kvinnenes forklaring stemmer ikke overens med meteorologiske og geografiske fakta i Stillehavet i denne perioden.

Det var blant annet ikke noe uvær i området på dette tidspunktet, ifølge meteorologer i National Weather Service i Honolulu. Satellittbilder fra Nasa bekrefter at det ikke var storm i området 3. mai eller de påfølgende dagene.

Appel har også fortalt at de etter noen dager ankom en øy, men at den bare hadde en liten bosetting nordøst på øya, og at det ikke var dypt nok for seilbåten å gå mot land der.

Men det viser seg nå at øya hun snakket om var Christmas Island, hvor det bor 2000 mennesker i en havneby som tar imot digre handelsskip. Det finnes to flyplasser på øya. Men istedet for å stanse for å be om hjelp eller reparasjoner, fortsatte kvinnene mot Tahiti.

– Vi trodde virkelig vi skulle nå målet vårt om å komme til Tahiti, sier Appel.

Ble kontaktet av kystvakt i juni

Motoren i seilbåten ble ødelagt i en annen storm i slutten av mai, og i juni ble de kontaktet av kystvakten på Tahiti.

Kystvakten snakket med kapteinen på båten «Sea Nymph» som sa at de ikke var i nød, og at de regnet med å nå land morgenen etter.

Kvinnene ble plukket opp av et amerikansk marinefartøy etter at en taiwansk fiskebåt meldte fra om dem ca 1500 km sørøst for Japan. Da kvinnene ble funnet var både de, og de to hundene de hadde med seg, i god form.