Å ikke ha overskudd til sex er en kjent problemstilling, og for mange er det en daglig kamp om nok søvn og et godt nok samliv.

– Å føle på lyst er for mange en overskuddstilstand som krever at en er relativt uthvilt og ikke har for mange krav og forventninger som presser på. Lyst er viktig for å ha et god sex, og uten lyst så forsvinner motivasjonen for mange. For å ha overskudd til å ha et sexliv er det viktig å sove nok. For en del kan det bli en negativ spiral forholdet mellom søvn, sex og hverdagslivets krav, sier sexologisk rådgiver Heidi Leona Norum til TV 2.

Sexologisk rådgiver Heidi Leona Norum.
Sexologisk rådgiver Heidi Leona Norum.

Mindre enn syv timer søvn = mindre sex

En stor studier viser at kvinner over 50 år som jevnlig får færre enn syv timer søvn også har mindre sex enn jevnaldrende kvinner som sover mer.

Det samme gjelder for menn. Forskning tyder på at menn som sover lite eller dårlig – som for eksempel sliter med snorking – er mindre seksuelle aktive fordi de produserer mindre testosteron, skriver CNN.

– Stress og større forventninger og krav enn det et menneske har overskudd til å håndtere kan føre til søvnvansker og grubling om natten, som igjen fører til at en ikke er uthvilt og får nok søvn til å mestre hverdagen på en overkommelig måte, sier Norum.

Jo mer sex, jo bedre søvn

Lav sexlyst og dårlig søvn høres ut som en tap-tap-situasjon. Løsningen viser seg å være enkel. For en annen studie om søvn og sex blant amerikanske universitetsstudenter, gjengitt i The Journal of Sexual Medicine, viser at for hver ekstra time studentene sov ga dem et høyere nivå av sexlyst.

Det var faktisk slik at for hver ekstra time med søvn, økte sannsynligheten for sex med partneren med 14 prosent. Og jo mer sex studentene hadde, jo bedre sov de. For paradokset er at både søvn og sex er med på å fylle energilageret vårt.

– For en del kan sex som oppleves som tilfredsstillende, og særlig orgasme, bidra til stressreduksjon og en avslappethetsfølelse. Når vi har sex eller intime på en måte som er deilig og tilfredsstillende, enten med seg selv eller andre, så frigjøres en rekke hormoner som kan redusere stress og bidra til bedre søvn. Seksuell frustrasjon eller andre former for stress er nok ikke bra for god søvn, sier sexologen.

Slik beholder du sexlysten om vinteren

Nå som døgnet er snudd og mørketiden har gjort sitt inntog er det mange som sliter ekstra med søvnen.

– Mange opplever at de får mindre energi og sexlyst i de kalde årstidene, og generell lystfølelse og energi påvirker hvor mye overskudd og motivasjon vi har til å være seksuelle. Noen kan også argumentere for at mye klær i de kalde månedene også gjør at mange ikke føler oss på sensuelle og seksuelle. Det er viktig å huske på at vi mennesker er skrudd sammen forskjellig, og at det ikke er en fasit som gjelder for alle, sier hun.

Sexologen har derimot noen generelle tips til hvordan man kan beholde lysten og et aktivt sexliv i vintermånedene.

– Hvis du føler at du har lite energi og lyst, kan det være nyttig å senke kravene i hverdagen hvis det er mulig. Gjør lystbetonte aktiviteter, finn på noe som gjør deg glad. Få nok lys, og prøv å være ute en stund hver dag. Hvis en vil ha et godt sexliv, så må man investere i det, lysten faller ikke fra himmelen for de fleste i en travel hverdag, anbefaler hun.

Har høsten tatt fra deg både søvn og energi? Prøv søvnlegens råd.

Spør sexologene:

Lurer du på noe? Trenger du sextips? Har du et problem? Lurer du på om du er «unormal»? Eller har du en god, klein eller kjip historie som andre kan lære av?

Send en mail med anonyme spørsmål TV 2s sexologer Anders Røyneberg og Heidi Leona Norum her!