Laget i 251 eksemplarer – nå kommer den til Norge

Elvis var en av dem som kjøpte grombilen!

Denne godbiten fra BMW ble bare produsert i 251 eksemplarer. Men overraskende mange av disse er fortsatt på veien. Nå kommer én av disse på Norgesbesøk. Foto: BMW
Denne godbiten fra BMW ble bare produsert i 251 eksemplarer. Men overraskende mange av disse er fortsatt på veien. Nå kommer én av disse på Norgesbesøk. Foto: BMW

BMW Classic er kjent som den fremste tradisjonsbæreren av BMWs 101 år lange historie. Denne helgen gjester de Oslo Motorshow med to av bilhistoriens store ikoner.

I sommer var BMW Classic en stor attraksjon på biltreffet «E30Meet» på Rudskogen, med legendariske BMW E30 DTM og BMW M1 Procar. For BMW Classic var mottakelsen så imponerende at de besluttet å komme tilbake til Norge ved første mulige anledning.

Allerede denne helgen er BMW Classic tilbake på berget med ikoniske BMW 507 og BMW Turbo.

– Vi er veldige stolte av at vi nok en gang kan dele noen historiske perler fra BMW med norske bilentusiaster, sier kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby.

Jørgens gamle BMW-klassiker har doblet seg i verdi

507 roadster er noe av det vakreste BMW har laget. Nå kan du få se den sjeldne bilen på Oslo Motorshow.
507 roadster er noe av det vakreste BMW har laget. Nå kan du få se den sjeldne bilen på Oslo Motorshow.

Kjøpt av Elvis

BMW 507 roadster ble lansert på Frankfurt Motor Show i 1955, og ble produsert i kun 251 eksemplarer. Den ble raskt en ettertraktet modell blant internasjonale kjendiser, og Elvis Presley var en av de mest kjente eierne.

507 var basert på BMW 502, men effekten på V8-motoren ble økt til 150 hk. Avhengig av konfigurasjonen på bilen, var topphastigheten mellom 190 og 220 km/t.

BMW 507 er en av modellene som virkelig har bidratt til BMWs posisjon og sportslige image.

I dag omtales BMW 507 ofte som en av historiens vakreste sportsbiler og er et yndet samlerobjekt. Flesteparten av bilene er faktisk fortsatt på veien.

Bruktimport: Du kan tjene mye på veteranbiler

BMW Turbo var et futuristisk konsept da den ble vist fram i 1972.
BMW Turbo var et futuristisk konsept da den ble vist fram i 1972.

Futuristisk

I forbindelse med OL i München i 1972 presenterte BMW en konseptbil som skulle være en plattform for fremtidig design og teknologi. Kun to prototyper ble produsert, begge med en 200 hk bensinmotor med turbo.

Det var BMWs designsjef Paul Bracq som utformet den legendariske sportsbilen. Med sin særegne lave profil, måkedører, futuristiske cockpit og spesielle lakk er dette en bil som skiller seg ut. Bilen har blant annet vært utstilt på anerkjente Concorso d' Eleganza Villa d'Este.

Larry hadde 8.000 biler

Det er stor interesse for klassiske og sjeldne BMW-modeller.
Det er stor interesse for klassiske og sjeldne BMW-modeller.

Flere godbiter

Sammen med de to historiske bilene, kommer Norbert Knerr fra BMW Classic og Prince Leopold von Bayern til Oslo Motor Show. Prins Leopold er tidligere profesjonell motorsportutøver for BMW og er i dag en av BMWs ambassadører.

Mange andre spesielle BMW-modeller blir også å se på de ulike standene hvor BMW er representert.

– Vi i BMW opplever en begeistring for både våre nye og historiske modeller i mange entusiastmiljøer. Vi setter stor pris på den jobben BMW-klubber og foreninger gjør for å føre tradisjoner og historie videre, avslutter Tegneby.

Oslo Motor Show avholdes på Norges Varemesse og er åpent fredag 27. til søndag 29. oktober.

Et ekte bilprosjekt trenger ikke å koste mye