Derfor kommer ikke lastebil-Teslaen i dag – heller

Skulle egentlig avdukes i september.

Tesla skal ikke stoppe ved personbiler, de har også tenkt å elektrifisere markedet for lastebiler. Skjermdump fra elektrec/tungt.no.
Tesla skal ikke stoppe ved personbiler, de har også tenkt å elektrifisere markedet for lastebiler. Skjermdump fra elektrec/tungt.no.

Det er antagelig flere enn lastebilnerdene som har notert TESLA i kalenderen i dag?

For den nye, men akk så hemmelighetsfulle semien, skulle etter planen avdukes først 28. september, og så 26. oktober.

Grunnen til at det ikke skjer i dag, er i følge Tesla-sjef Elon Musk at de har prioritert å produsere batterier for uværsrammede Puerto Rico, men også for å løse noen problemer i produksjonen av Model 3.

Kommer 16. november?

Men utsettelsen er heldigvis ikke lang. Musk har spesifisert 16. november som ny lanseringsdato, og lanseringssted er angitt som Hawthorne, som er hvor Tesla Design Studio ligger i California.

Men minst like interessant er det at email som er sendt ut til de inviterte til lanseringen som skulle ha skjedd i dag, klokkeklart bekrefter at en prototyper av semien er klar.

Men hva kan vi vente oss? Tesla har holdt kortene rimelig tett til brystet frem til nå, og omtrent det eneste vi har hørt er at Musk skal ha uttalt at "testresultatene er bedre enn forventet. Spørsmålet er selvsagt hva som er forventet.

Nettstedet elektrec.co, som blant annet følger Tesla med argusøyne, kunne nylig fortelle om både elektriske varebiler (servicebiler for Tesla-elektrikere) og Tesla minibuss.

Se den i Oslo i helgen: Modul-lowrider!

Fullvoksen langdistansebil, knallbillig i drift?

Men semien skal altså være en fullvoksen tung lastebil med langdistansekapasistet. Kjørelengde per lading er selvsagt helt avgjørende. I følge Musk, skal fremdriften besørges av "en mengde Model 3-batterier".

Det kanskje beste salgsargumentet er likevel, hvis det stemmer som tunge kilder har spredd rykte om, 70 prosent lavere driftskostnader enn en tilsvarende dieselbil. Og det monner!

For de av oss som er engstelige for Teslas kunnskap om lastebiler, er det verd å nevne at utviklingssjefen for Tesla Semi heter Jerome Guillen og har bakgrunn fra Daimler med utvikling av Cascadia.

Mulig prototype i veitest

Siste nytt fra elektrec, er en kildeubekreftet youtube-video av en såkalt "mule", altså et slavekjøretøy med trolig med Tesla Semi-teknologi innabords.

Bilen er en treakslet trekker, men uten synlige eksospiper eller hørbare motorlyd når den akser imponerende kjapt fra stillestående.

Vi mener å høre startmotorlyd i begynnelsen av videoen, men døm selv.

Du kan se videoen hos tungt.no (ekstern lenke)

Denne artikkelen ble først publisert på www.tungt.no.