– 32 dager? Hvis jeg hadde fått effekt av det, skulle jeg også gjerne vært med.

– Du har prøvd høydeopphold på en måned?

– Jeg var jo tidligere sammen med en sveitser og han bodde i høyden. Og jeg merket ingen høydeeffekt. Jeg målte også.

Northugs oppskrift

Astrid Uhrenholdt Jacobsen studerer nøye Petter Northugs oppskrift på høydeopphold. Den plansjen, som er laget av Olympiatoppen, viser at du skal få skikkelig med røde blodceller først etter tre-fire uker i høyden. Normalt er landslaget opphold i høyden på inntil tre uker.

- På tide å komme bort fra synsing

– Hvilken gruppe mennesker er brukt er brukt her? Spør Astrid Uhrenholdt Jacobsen umiddelbart før hun fortsetter:

– Det har vært mye snakk om høyde, nå er det igangsett et prosjekt på langrennsløpere i høyden, hvor et av målene er å finne ut ut hvordan høyde virker på våre arbeidskrav som langrennsløpere. En ting er de røde blodmassene, er det alt liksom? Nei, det er også andre ting som avgjør hvordan vi presterer.

– Bort fra synsing

– Det er bra med all forskning som er gjort tidligere, men nå gjøres det et arbeid på oss som gruppe. Hvordan gruppen har effekt og naturligvis hva slags virkning det har på den enkelte. Og da kan vi komme oss litt mer bort fra synsingen, få litt mer kjøtt på beinet, det er bra det!

Uhrenholdt Jacobsen uttalte tidligere i høst at hun selv mener at hun har større utbytte av å trene hjemme enn i høyden. Nå er hun på plass i Val Senales, men de siste forberedelsene før OL skjer hjemme og ikke i høyden.

Ikke troa

– Hva venter du skal komme ut av forskningen som du forteller er igangsatt?

– Best ikke å tro når det gjelder forskning, men det blir spennende å se hvilke tall som dukker om når det arbeidet er ferdig.

– Og når tror du det blir?

– Jeg vet ikke, men dette er et krevende arbeid og kommer sikkert til å ta litt tid. Men hver enkelt utøver får jo noen tilbakemeldinger forløpende, sier Uhrenholdt Jacobsen.

Landslagsløper Kathrine Harsem synes Petter Northugs ekstremt lange høydeopphold høres spennende ut.

– Dette er noe jeg kan tenke meg å prøve ut selv, men jeg vet jo ikke hvordan det slår ut på meg og tar ikke sjansen på å teste meg fram i en OL-sesong, sier hun.