Stadig opplever danske Stine Lysemose (20) å bli skjelt ut av rasende kunder.

14 dager etter at hun begynte i jobben serviceansatt hos den danske dagligvarekjeden Føtex i Kokkedal, ble hun skjelt ut av en svært misfornøyd kunde.

Mannen var ikke blitt opplyst om at det ikke er mulig å endre mobilabonnementet når man først har kjøpt det, og derfor kunne han ikke få hundrelappen han hadde betalt tilbake.

Han truet med å komme tilbake og slå Stine ned.

– De følgende ukene tittet jeg mot inngangen og visste ikke om han kunne finne på å komme tilbake. Det var utrolig ubehagelig, sier hun til danske TV 2.

Se innslag fra danske TV 2 i videoen over!

Nylig gikk en av Stines kolleger gråtende til lunsjpausen sin fordi en kunde raste mot den lange køen i butikken.

Da fikk Stine nok, og hun skrev et innlegg i avisa Politiken. Oppfordringen er tydelig: «Vær hyggelig mot kassadamen din. Hun gjør så godt hun kan».

Smil erstattes med frustrasjon

Under tittelen «Er det fair at jeg skal gå gråtende til pause fordi voksne mennesker daglig kjefter på meg?» skriver hun om utfordringene hun møter bak kassa.

«Jeg forstår godt hvor irriterende det kan være å stå i kø for andre gang fordi vi må fikse en feil vi kanskje har gjort. Eller at køen er lang, og du ikke når bussen din. Derfor gjør jeg mitt beste for å yte en god og rask service, samt møte mine kunder med smil og hjelpsomhet», skriver Stine i innlegget som nå spres i Danmark.

Og:

«Jeg vil gjerne hjelpe. Derfor er min bønn til alle som leser dette, at dere prøver å forstå oss som jobber i detaljhandelen. Ting går galt, og strekkoder streiker, men vi er faktisk mange som hver dag løper rundt og gjør vårt beste. Derfor er det anstrengende at våre smil ofte erstattes med frustrasjon, og pågangsmotet blir overtatt av hodepine og enorm utmattelse når vi endelig har fri».

Alt kan ordnes med en prat

Stine avslutter innlegget med å be alle om å være hyggelige med hverandre.

«Ikke bare i butikken, men i offentligheten, hjemme og i mediene. Slutt å ødelegge både din egen og andres dag, og bidra til å minske den verbale forurensningen. La oss sammen gjøre verden til et litt bedre sted å være».

Til danske TV 2 sier Stine at mange utfordringer kan løses med prat.

– Det er ingenting som er så fælt at vi ikke kan prate oss gjennom det på en skikkelig måte. Det nytter ikke å være sur eller å frese mot oss. Vi skal nok finne ut av det. Jeg tror at hvis vi alle pratet bedre til hverandre, hvis vi selv hadde prøvd å sitte i en kasse og opplevd hvor kjipt det egentlig er noen ganger.