Mange biler lurer deg – men denne holder det den lover

Store forskjeller mellom de ladbare hybridene.

Kia Optima som ladbar hybrid har ikke bare lengst elektrisk rekkevidde i klassen, den holder hva den lover også. Det er det ikke alle som gjør.
Kia Optima som ladbar hybrid har ikke bare lengst elektrisk rekkevidde i klassen, den holder hva den lover også. Det er det ikke alle som gjør.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Vi tenker å bytte dagens dieselbil i en ladbar hybrid. Kunne egentlig tenke oss en ren elbil, men orker ikke en bil der vi må stoppe og lade på vei til hytta og Tesla blir for dyrt.

Jeg har 40 kilometer tur/retur jobben, får neppe ladet der. Jeg ser at det er flere ladbare hybrider som har rekkevidde på dette og litt over, men hvor riktig er dette tallet i virkelig bruk?

Skal det være noe poeng å kjøpe ladbar hybrid, må den også løse det daglige transportbehovet på strøm. Ser blant annet på Kia Optima. Mvh Eivind.

Benny svarer:

Hei Eivind. Du er langt fra den eneste som vurderer ladbar hybrid nå. Denne biltypen er en stor sukess i Norge, og har på kort tid tatt store markedsandeler.

Du er nok heller ikke den eneste som lurer på dette med rekkevidde. De offisielle rekkevidde-tallene ligner på mange måter på tallene for forbruk. En ting er teorien – praksis kan fort være noe helt annet. Det er mange ting som spiller inn her, blant annet kjørestil, topografi og temperatur. Noe av det kan du påvirke selv, mens stigninger og temperatur nok bare er som de er.

Kia Optima er rekkvidde-vinner og klarer 95,5 % av oppgitt rekkevidde.
Kia Optima er rekkvidde-vinner og klarer 95,5 % av oppgitt rekkevidde.

Det er kjørt noen tester av dette i praksis, blant annet har svenske Teknikens Värld en ganske omfattende test av ti forskjellige ladbare hybrider. Resultatene varierer mye. Den beste klarer 95,5 prosent av offisiell rekkevidde, den dårligste havner på bare 62,4 prosent.

Gledelig nok for deg er den beste bilen i testen deres nettopp Kia Optima. Den ender altså på 95,5 prosent av lovet rekkevidde, det er et imponerende tall. Bilen på andreplass viser at Kia tydeligvis har fått dreisen på dette, der finner vi nemlig den mindre Kia Niro, med 89,8 prosent. Deretter følger en hybrid-legende som nå også har blitt ladbar, nemlig Toyota Prius Plug-in.

Dårligst er den ladbare utgaven av Mercedes E-klasse, som heter E 350 e. Her endte de altså på 62,4 prosent. Pioneeren i denne klassen, Mitsubishi Outlander PHEV, endte for øvrig på 66,5 prosent, mens VW Golf GTE fikk 68,4 prosent.

VW Golf GTE klarer 68,4 % av oppgitt rekkevidde.
VW Golf GTE klarer 68,4 % av oppgitt rekkevidde.

I ditt tilfelle vil jeg anbefale at du tar en testtur med bilen, før du bestemmer deg. Rett og slett lade den helt opp – og så ta den faste jobbturen din og sjekke hvordan bilen gjør det der. Hvis du ikke har erfaring med å kjøre ladbar hybrid før, bør du også ta høyde for at du sannsynligvis blir flinkere til å hente ut mer rekkevidde etter hvert. Det handler om flere små triks, det det viktigste er å kjøre jevnt og rolig. Husk å se langt framover, og unngå i så stor grad som mulig å bruke bremsene. Det er bortkastet energi i dette tilfellet.

Lykke til med valget!

Les også: – Jeg er sjokkert over forbruket på hybriden!

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: Slik er den nye super-hybriden Polestar:

Video: Se mer om Kia Niro her