65 eks til – så er det slutt

Vent til du hører prisen på Final Edition!

Mercedes runder av et stort bileventyr med denne: Final Edition av Geländewagen.
Mercedes runder av et stort bileventyr med denne: Final Edition av Geländewagen.

Den debuterte i 1979 og allerede ved introduksjonen var ikke Mercedes Gländewagen særlig moderne. Nei, her var det konservativ teknikk, og aerodynamikk som en murstein.

Likevel fikk bilen raskt et solid fotfeste og en ekstremt entusiastisk tilhengerskare.

Her i Norge hadde den sin første storhetstid på 80-tallet som "Børstraktoren" over alle, der japper og sosser suste av gårde i kollektivfeltet med sine Geländewagen minibusser. Det var rett og slett noe av det kuleste man kunne eie den gang.

Bare noen måneder unna

Geländewagen har blitt spådd både død og begravet opptil flere ganger.

Først da den langt mer moderne Mercedes ML ble lansert i 1997, senere da den større GL kom i 2006.

Men Geländewagen har holdt unna. Mercedes har også frisket den opp flere ganger, og også omdøpt den til G-klasse for at den skal skli bedre inn i modellutvalget.

Men som kjent: Alt har sin slutt og for Geländwagens del er nå kun kort tid igjen før den forsvinner – og blir erstattet av en helt ny modell.

Den skal vi i Broom få stifte bekjentskap med i november, men først runder Mercedes av med en eksklusiv siste-utgave.

Interiøret har også fått flere spesialdetaljer, som skal fortelle at du sitter i en helt spesiell bil.
Interiøret har også fått flere spesialdetaljer, som skal fortelle at du sitter i en helt spesiell bil.

Les vår test av Mercedes G-klasse her:

Over 600 hestekrefter

Den har fått det ikke spesielt oppfinnsomme navnet Final Edition. Bilen skal produseres i kun 65 eksemplarer og noen billig sak er dette ikke: Prisen hjemme i Tyskland ligger nemlig på 278.000 euro, eller rundt 2,6 millioner kroner.

Og det er før norske avgifter. De blir det ikke rent lite av på en bil som kommer med V12-motor på godt over 600 hestekrefter. Men de som skal kjøpe denne bilen lar seg neppe stoppe av prisen. Her handler det om å sikre seg det som er et samlerobjekt, allerede når bilen forlater fabrikken.

Utvendig er det snakk om små designdetaljer som skal fortelle kjennerne at dette er en helt spesiell Geländewagen. 21-tommers hjul er standard på Final Edition.

Innvendig er det blant annet brukt en unik bronse-farge. Det er også Final Edition-inskripsjoner. Det hele er ganske diskret gjort, men det er nok også i tråd med hva målgruppen ønsker seg.

Designet har blitt finpusset på underveis, men er samtidig svært tro mot originalen fra 1979.
Designet har blitt finpusset på underveis, men er samtidig svært tro mot originalen fra 1979.

Sannsynligvis vil ingen nordmenn kjøpe denne G-klassen

Videreføre særpreget

Det vi vet om neste generajon Geländewagen så langt er at den vil få med seg svært mange designelementer fra originalen, men at det under skallet er snakk om helt ny bil. Utstrakt bruk av aluminium skal redusere vekten betydelig. Det er også grunn til å vente langt mer sofistikerte kjøreegenskaper enn i dag – også et helt nytt og langt mer moderne interiør.

Men samtidig blir det viktig for Mercedes å videreføre særpreget og ta vare på den unike posisjonen Geländewagen har skapt seg. Derfor er det nok grunn til å vente at den fortsatt vil skille seg klart ut fra de øvrige bilene deres.

Vi har testet siste utgave av Mercedes G-klasse.. Du finner en fyldig rapport om det her:

Eier du en slik bil? Da vil vi gjerne høre om dine erfaringer her:

Dashcam: Se hva Børge fikk øye på i Nordland