Her debuterer et nytt bilmerke

SHANGHAI (Broom / TV 2):Markedsledende rekkevidde og 600 hk – perfekt for Norge!

Her er den: Aller første bilmodell ut fra Polestar som nå skal markedsføres som et eget merke.
Her er den: Aller første bilmodell ut fra Polestar som nå skal markedsføres som et eget merke.

Det er ikke ofte verden får et nytt bilmerke. Men det skjer akkurat nå – i Shanghai i Kina. Broom er tilstede der Volvos kinesisk eier Geely viser fram en særdeles viktig nyhet: Polestar 1.

Polestar blir nå et eget merke for elektrifiserte høyprestasjonsbiler i Volvo Car Group.

Polestar bekrefter planer for de tre første modellene, et nytt spesialbygd produksjonsanlegg i Kina og en kundeorientert markedstilnærming som skal sette en ny bransjestandard for biler med høye prestasjoner.

Man tenker rett og slett bilhold på en helt ny måte. Og starter like godt med et råskinn som overgår alt Volvo-konsernet har vist fram tidligere, når det kommer til sportslige prestasjoner.

Klar i 2019

Polestar 1 er selskapets første modell, og produksjonen starter i midten av 2019. Som hybrid med høy elektrisk ytelse kan den kjøre opptil 150 km på ren elektrisitet. Dette er den lengste elektriske rekkevidden til noen hybridbil på markedet.

Brooms redakjonssjef Vegard Møller Johnsen er tilstede på Polestar-premieren i Kina, her sammen med Volvos norske informasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen.
Brooms redakjonssjef Vegard Møller Johnsen er tilstede på Polestar-premieren i Kina, her sammen med Volvos norske informasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen.

Kombinert med den firesylindrede Volvo Drive-E-motoren kan Polestar 1 levere 600 hk og 1000 Nm dreiemoment, og står dermed med alle fire hjul godt plantet i segmentet for høyprestasjonsbiler.

Polestar vil fungere som teknologisk spydspiss for Volvo Car Group, og lansere ny teknologi og nye ytelsesegenskaper på markedet.

– Polestar 1 er den første bilen med Polestar på panseret. Alle fremtidige biler fra Polestar vil ha en helelektrisk drivlinje, i tråd med visjonen om å være det nye frittstående merket for elektrifiserte høyprestasjonsbiler, sier Polestars sjef Thomas Ingenlath.

Det er en grunn til at Volvoen koster over én million

Abonnement

Polestars første modell, Polestar 1, er altså starten for det fremtidige Polestar-merket. Dette er en todørs, 2+2-seters Grand Tourer Coupé med en høyytelses-hybriddrivlinje.

Produksjonen vil ligge på maksimalt 500 biler i året.

Samtlige biler skal tilbys på abonnementsbasis, slik at kundene får én faktura som dekker alle kostnader, der også eventuelle bestillingstjenester blir lagt til.

Vi får bekreftet at bilen kommer til Norge, og med tanke på den gode elektriske rekkevidden, bør den kunne komme godt ut med tanke på avgiftssystemet.

Den råeste imponerer stort

Kjøre mest på strøm

Polestar 1 er basert på Volvos skalerbare plattformarkitektur (SPA). 50 prosent er nytt og spesialtilpasset, utviklet av Polestars egne ingeniører.

Mens familiebilen S90 måler 5,15 meter, er Polestar 1 forkortet til 4,50 meter. Dette er mulig ved å redusere akselavstanden med 320 mm og fjerne 200 mm bak, slik at bilen har fått en kraftigere og mer sportslig profil.

I Pure-modus er Polestar 1 en elektrisk høyprestasjonsbil med bakhjulsdrift og ISG-teknologi (Integrated Starter Generator ), 218 hk og opptil 150 km rekkevidde.

Volvo tror at mange kunder ikke vil bruke noe annet enn helelektrisk modus i daglig bruk.

Polestar debuterernder stor festivitas, i Shanghai.
Polestar debuterernder stor festivitas, i Shanghai.

Mer å hente…

Men det er altså mye mer krefter å hente, om man så ønsker. Ved behov for større rekkevidde eller man ønsker maksimal ytelse, kan man supplere kraften til de doble elektriske motorene bak med den firesylindrede 2,0-liters Volvo Drive-E-bensinmotoren som driver forhjulene. I Power-modus har Polestar 1 en samlet ytelse på 600 hk og dreiemoment på 1000 Nm.

– Polestar 1 er en hybrid med høy ytelse. Med den lengste helelektriske rekkevidden til noen hybridbil på markedet, tenker vi på den som en elbil med drahjelp fra en intern forbrenningsmotor. Polestar 1 er en brobygger mellom dagens og fremtidens teknologi. Den har den optimale drivlinjen for en Grand Touring Coupé, som sannsynligvis vil bli brukt både på langtur og på kortere, raskere turer der kjøregleden står i sentrum, sier Thomas Ingenlath videre.

Kanskje kommer din neste bil fra Kina...

Elektronisk chassis

Alle Polestars tidligere gatebiler har hatt Öhlins-hjuloppheng. Nå blir Polestar 1, som første bil i verden, utstyrt med en avansert chassisteknologi som inkluderer Öhlins helt nye CESi-teknologi (Continuously Controlled Electronic Suspension).

Hver Öhlins-støtdemper er utstyrt med en ny elektronisk ventil, og dette er første gang denne kombinasjonen brukes i en gatebil. Ventilen overvåker førerkommandoene og veidekket fortløpende, og reagerer på to millisekunder for å tilpasse kjøreegenskapene etter behov.

For første gang på et Öhlins-hjuloppheng kan føreren justere fjæringsinnstillingene i bilen for ønsket chassisdemping og kjørekomfort.

Dette var første smakebit Polestar ga oss av bilen – før lanseringen.
Dette var første smakebit Polestar ga oss av bilen – før lanseringen.

Ikke bare rask rett fram

Vektfordelingen er 48/52 (foran/bak) og skal sikrer gode kjøreegenskaper. Vekten er for øvrig holdt til et minimum, takket være utstrakt bruk av karbonfiber. Det bidrar også til at tyngdepunktet blir lavest mulig og øker torsjonsstivheten.

– De fleste elbiler er raske, det er det man får med en elektrisk motor. For Polestar er ytelse imidlertid langt mer enn bare hastighet på en rett strekning. Akselerasjon er selvsagt viktig, men også svingegenskaper, bremsing, fjæringskontroll, chassisrespons og styrefølelse spiller en rolle, forklarer Thomas Ingenlath.

Dette er Kinas dyreste bil

Polestar 2 og Polestar 3 kommer

Polestar 2 som settes i produksjon senere i 2019, blir Volvo Car Groups første batterielektriske kjøretøy (BEV). Denne mellomstore, helelektriske bilen blir en konkurrent til Tesla Model 3. Polestar 2 som foreløpig er i prosjekteringsfasen, har planlagt produksjonsstart innen utgangen av 2019, og vil bli produsert i større antall enn Polestar 1.

– Som en del av Volvo Car Group får Polestar mulighet til å designe, utvikle og bygge bilene våre ved hjelp av prosessene til et veletablert bilselskap, samtidig som vi kan eksperimentere med ny teknologi i biler som produseres i begrenset antall, utenfor mainstream-segmentene. Dette gir et høyt utviklingstempo. Allerede når vi nå presenterer selskapets fremtid kan vi bekrefte at tre Polestar-modeller kommer på markedet i løpet av de neste fire årene, forteller Thomas Ingenlath.

Kjernen i Polestars kundetilbud er en månedlig abonnementsbetaling. Ingen av Polestar-bilene krever depositum – kunden betaler et fast månedlig beløp som dekker alt, og slipper å bekymre seg for kostnader knyttet til avskrivning, forsikring og service.

Abonnementet inkluderer i tillegg henting og levering, der Polestar kontakter kunden for å avtale et passende tidspunkt for planlagt service. Leiebil i et bestemt antall dager samt tilgang til ulike concierge-tjenester er også medregnet i prisen.

Mobiltelefon som nøkkel

Sett at en kunde trenger en takboks i forbindelse med en skiferie. Mot et lite prispåslag på den månedlige fakturaen kan Polestar levere, montere og senere fjerne takboksen. Kunden velger sted og tidspunkt.

Polestars egen teknologi der mobiltelefonen brukes som nøkkel, er den viktigste forutsetningen for Concierge-tjenestene. Ved behov kan bilen åpnes uten nøkkel, ved hjelp av en brukervennlig app for Apple- eller Android-enheter. Appen gjør det enkelt for bileieren å overlevere nøkkelen virtuelt til en tredjepart (for eksempel en concierge) når bilen skal hentes til lading eller for service.

Polestar skal etter hvert bli en familie av biler, One er først ute av disse.
Polestar skal etter hvert bli en familie av biler, One er først ute av disse.

Dette bilmerket har du neppe hørt om

Overgå ønskene

Abonnementsavtalen inngås for to eller tre år. Når kontrakten utløper, leverer kunden bilen tilbake, eller lar Polestar hente den og bytte den ut med en ny modell. Deretter overhaler Polestar bilen og gjør den klar til et nytt abonnement, som høykvalitets Polestar-bruktbil med tidligere eierskap.

– Visjonen vår er at Polestars abonnementsmodell og tjenestene vi tilbyr, skal definere Polestar-merket i samme grad som bilene våre. Vi er opptatt av at tjenestene vi tilbyr skal oppfylle og overgå behovene, ønskene og forventningene til kundene som ønsker eksklusive høyprestasjonsbiler. De skal fjerne ulempene knyttet til eierskap, slik at kundene kan konsentrere seg helt og holdent om gleden ved å kjøre en Polestar, forklarer Jonathan Goodman hos Polestar.

Det første Polestar-showroomet skal etter planen åpne første kvartal av 2019, og flere vil følge etter hvert som salgsvolumet øker.

Slik ser den ut bakfra, likheten med Volvos tidligere Concept Coupe er betydelige.
Slik ser den ut bakfra, likheten med Volvos tidligere Concept Coupe er betydelige.

Utviklet sammen med Snøhetta

Alle servicemarkedstjenester vil bli utført av utvalgte Volvo-forhandlere, slik at Polestar-kundene kan være trygge på at bilen blir godt ivaretatt av fagfolk. Takket være hente- og leveringstjenesten slipper kunden dessuten å ta turen til forhandleren når bilen skal inn på service.

Ordrebøkene for Polestar 1 åpner 17. oktober 2017, og potensielle kunder kan melde sin interesse allerede nå.

Nye Polestar 1 skal produseres ved Polestars ultramoderne, spesialbygde produksjonsanlegg i Chengdu i Kina. Anlegget er under oppføring og skal stå ferdig i midten av 2018. Det er utviklet i samarbeid med prisbelønte norske Snøhetta. Anlegget skal også huse en av de første Polestar-forretningene, der potensielle kunder vil kunne presse bilen til det ytterste på en spesiallaget testbane ved anlegget.

Polestar fortsetter å være et datterselskap av Volvo Car Group, og vil bli fullstendig konsolidert her.

Slik gjør Volvo hverdagen mye enklere for bileierne

Se video under: Tidenes raskeste Volvoer