Her treffer de blink på første forsøk

Stelvio er SUV som skiller seg fra mengden. Les testen:

Alfa Romeo opplever en markant salgsvekst i Norge om dagen. Mye av årsaken til det er denne, deres aller første SUV med navn Stelvio. Nå har vi endelig testet den – med minste og eneste tilgjengelige dieselmotor.
Alfa Romeo opplever en markant salgsvekst i Norge om dagen. Mye av årsaken til det er denne, deres aller første SUV med navn Stelvio. Nå har vi endelig testet den – med minste og eneste tilgjengelige dieselmotor.

De fleste pilene peker OPP for Alfa Romeo om dagen. Både når det gjelder salgstall, investeringer og modellutvalg.

Italienerne har servert oss biler i over 100 år nå, med fokus på design og kjøreegenskaper. Da er det gledelig at disse verdiene også er ivaretatt i deres aller første SUV. Det får vi raskt bekreftet når vi endelig tester nye Stelvio på norske veier.

Startpris på denne utgaven er 579.000 kroner. Den velutstyrte testbilen klokker inn til 756.900 kroner. Det betyr en prisklasse hvor det er mye fint å velge mellom.

Hvordan oppleves italieneren opp mot de tyske premiummerkene? Bli med på test!

Hvordan er den å kjøre?

Førsteinntrykket bak rattet i Stelvio er kort og godt veldig bra. Bilen igger ekstremt godt på veien. Her har Alfa Romeo tydelig prioritert de sportslige og engasjerende kjøreegenskapene. Det understreker også vektbalansen i bilen som er presise 50/50.

Testbilen har ekstrautstyr for nesten 180.000 kroner. Det innebærer blant annet kjøreassistent-pakke, adaptiv cruicekontroll, premium lydanlegg og 20 toms felger.
Testbilen har ekstrautstyr for nesten 180.000 kroner. Det innebærer blant annet kjøreassistent-pakke, adaptiv cruicekontroll, premium lydanlegg og 20 toms felger.

Noe du virkelig legger merke til er hvor direkte styringen er. Den er nesten FOR presis, noe som gjør at bilen kan oppleves litt smånervøs til tider. Men dette er noe du venner deg til underveis.

Selv om vi kjører innstegsmodellen med en 2,2-liters dieselmotor, er det moro å kjenne hvor effektiv Alfa sin DNA-velger er. Her justerer du altså oppsettet på bilen. Velger du Dynamic merkes det betydelig forskjell fra ”Nøytral”. Da justeres både dempere, styrerespons, bremser og motorrespons.

Egen startknapp på rattet blir ikke feil. Sist vi testet det var i en Ferrari GTC4 Lusso.
Egen startknapp på rattet blir ikke feil. Sist vi testet det var i en Ferrari GTC4 Lusso.

Her er differansen mellom de ulike modusene mye tydeligere enn hos mange andre konkurrenter. Det liker vi!

Stelvio kan kort oppsummeres som en veldig kjøreglad SUV, helt klart en av de morsomste i klassen. Samtidig er mye av komforten ivaretatt, dette er nemlig også en milsluker når lengre turer står på programmet.

En stor bilsuksess har blitt helt ny

Finest utenpå eller inni?

Alfa Romeo er tro mot sin designprofil – det er det ingen tvil om. På Stelvio kjenner vi igjen flere elementer fra Giulia. Den klassiske Alfa-grillen er på plass sammen med noen lekre linjeføringer som gjør dette, etter vår mening, til en av de fineste modellene i klassen.

På innsiden møter du et stilrent og minimalistisk uttrykk. Og selv om det er mange likheter med andre konkurrenter, har Alfa klart å gjøre interiøret til sitt eget. Bare startknappen på rattet, er en av mange detaljer som hinter til det sportslige DNA-et som bor i SUV-en.

Ingen tvil: Denne skiller seg ut fra mengden, og foreløpig skal det mye til for at naboen har maken...
Ingen tvil: Denne skiller seg ut fra mengden, og foreløpig skal det mye til for at naboen har maken...

I tillegg til et mindre display mellom de analoge instrumentene, har Alfa montert en 8,8 tommers infotainment-skjerm. Pluss er det at de ikke falt til fristelsen for touch – her styres alt enkelt og greit via et menyhjul.

Men er alt perfekt? Nei, ikke helt. Vi skulle blant annet ønske oss mer sidestøtte i setene. Her sitter man mer oppå kontra nedi. I tillegg er ikke opplevd kvalitet helt på høyde med de tyske premiummerkene.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio: Endelig – vi har testet verdens raskeste sedan

Hvordan er plassen?

Stelvio er på størrelse med BMW X3 og Mercedes GLC. Fra front til hekk måler bilen 4,68 meter – og det har italienerne klart å utnytte godt.

Foran er det mer enn nok med plass, og justeringsmuligheter. Også i andre seterad bør det være tilstrekkelig beinplass for de fleste.

Bagasjerommet har et volum på 525 liter. Det er ikke størst i klassen, men absolutt innafor. Dessuten vokser det til gode 1600 liter om du legger ned baksetene.

Ryddig og elegant interiør, som er sterkt inspirert fra den mindre Giulia fra Alfa Romeo. Legg forresten merke til girspaken som er mistenkelig lik den vi finner i BMW.
Ryddig og elegant interiør, som er sterkt inspirert fra den mindre Giulia fra Alfa Romeo. Legg forresten merke til girspaken som er mistenkelig lik den vi finner i BMW.

Nå er dette verdens raskeste SUV

Går den bra?

Testbilen er altså innstegsmodellen med en 2,2 liters dieselmotor. Den yter 210 hk og 470 Nm, noe bilen kler godt. Sammen med den effektive automatkassen på 8 trinn klarer bilen, som for øvrig ikke veier mer enn 1659 kg, 0-100 km/t på 6,6 sekunder.

En stram hekk som avsluttes med to trill runde enderør.
En stram hekk som avsluttes med to trill runde enderør.

Bilen oppleves i det hele tatt veldig kvikk, noe Alfa har brukt store ressurser på å få til. Motorblokken er for eksempel støpt i hele aluminiumstrykker, og drivakselen er av karbon.

I normal modus girer automatkassen silkemykt, men den blir fort mer brutal hvis du kaster deg over girhendlene bak rattet. Da er responsen imponerende god, til at det er en helt standard drivlinje vi snakker om.

Oppgitt forbruk er 0,48 l/mil ved blandet kjøring, noe som heller ikke er verst med tanke på de 210 spreke hestene som lurer under panseret.

Alfa Romeo er bilmerket som vokser mest i Norge akkurat nå

Alfa Romeo Stelvio

  • Motor: 2,2-liter diesel
  • Effekt: 210 hk / 470 Nm
  • 0-100 km/t: 6,6 sek
  • Toppfart: 215 km/t
  • Forbruk: 0,48 l/mil
  • Bagasjerom: 525 liter
  • Pris fra: 579.900,-
  • Pris testbil: 756.900,-

Og konklusjonen er?

Alfa Romeo har enkelt og greit lykkes med deres aller første SUV. Ikke bare ser den bra ut, men den kjører imponerende godt også.

Men hvordan klarer den seg i forhold til de tyske premiummerkene, som BMW X3, Audi Q5 og Mercedes GLC? Hvis vi ser på pris, er de nemlig helt sammenlignbare.

Stelvio er stort sett på høyden når det gjelder kjøreegenskaper, motor og drivverk. Det mangler imidlertid noe på den siste finishen og kvalitetsfølelsen, spesielt interiørt. Men utstrålingen, identiteten og kjøregleden er det få som kan ta fra Stelvio.

Her har italienerne truffet blink på første forsøk.

Siv Jensen: Tror ikke det er slutt på bensin- og dieselmotoren riktig ennå