Usikker på dekk-reglene? UP sier de skal bruke godt skjønn
Snart kan de første legge om til piggdekk.
Mandag 16. oktober er første dato for å lovlig kunne kjøre med piggdekk, i de tre nordligste fylkene i Norge. 1. november følger så resten av landet etter.
Hvert år oppstår det mange diskusjoner rundt dette, særlig når vinteren kommer tidlig, og det ikke er forsvarlig å kjøre på sommerdekk, selv i oktober.
Nå går Utrykningspolitiet (UP) ut med en melding på sin Facebook-side, der de gir bileierne et tydelig råd:
Føreren må vurdere
– Det er viktig å huske på at selv om reglene for bruk av dekk- samt dekkskifte er relativ klare, er reglene et utgangspunkt. De må derfor kombineres med individuelle vurderinger, samt en god porsjon klokskap og sunn fornuft. Det er hensynet til best mulig trafikksikkerhet som må være avgjørende, og det er føreren som må vurdere om kjøretøyet har tilstrekkelig veigrep.
– Det går med andre ord ikke an å gi presise og konkrete råd eller veiledning til alle på en gang. Om du skal skifte til vinterdekk nå, eller fortsette med sommerdekk, kommer blant annet av følgende faktorer: Hvor i landet du befinner deg (både i forhold til føreforhold og forskjellige tidspunkt i nord og sør etter loven)- hvor du har planer om å kjøre i nærmeste fremtid.
På noen biler bør du bytte alle dekkene samtidig
Godt skjønn
Med andre ord: Det er kjøreforholdene som må bestemme dekkutrustningen, ikke kalenderen.
UP er også klart på at de ikke skal håndheve reglene på en firkantet måte:
– UP og politidistriktene kommer i år som tidligere år, til å håndheve disse reglene med godt skjønn i overgangsperiodene. Hensynet til trafikksikkerheten vil være den avgjørende faktoren i det enkelte tilfellet.
Noen kommer faktisk hjem til deg og skifter dekkene
Vil ha vinterdekk-påbud
Her er det også viktig å huske at datoreglene kun gjelder for piggdekk. For piggfrie vinterdekk gjelder det ingen frister, i utgangpunktet kan du bruke dem hele året, selv om det langt fra er noe som blir anbefalt.
De piggfrie vinteredekkene har langt mykere gummiblanding enn vanlige sommerdekk. Dette påvirker kjøreegenskapene, blant annet i form av lengre bremsestrekning og mye dårligere grep i sving.
Det er for øvrig heller ikke noen regler rundt bruk av sommerdekk på vinteren. Det har både forsikringsbransjen og NAF tatt til orde for at bør endres. Ifølge If Skadeforsikring kjører hele to prosent av norske bilister med sommerdekk hele året. Og hele 15.000 biler med sommerdekk er involvert i ulykker på norske veier i vinterhalvåret, hvert år. Bare de materielle kostnadene kan beløpe seg til så mye som en halv milliard kroner.
LES OGSÅ: Holdt på å sprenge UP i lufta
Video fra UP: Ser du hva som egentlig skjer her?