Da forslaget for statsbudsjett for 2018 ble lagt fram av finansminister Siv Jensen torsdag, var det ikke alt som ble like godt mottatt.

Espen Olsen er informasjonssjef for både Toyota og Lexus i Norge. Han er mektig provosert over at det legges opp til at vanlige hybrider, altså de som ikke er ladbare, skal bli enda dyrere.

– Regjeringens bilavgiftspolitikk baserer seg ikke på fakta, slår en frustrert Olsen fast.

Bestselger øker i pris

Toyota og Lexus satser hardt på hybrid-modeller, og rundt ni av ti solgte biler har en slik drivlinje. Nå foreslås det at avgiftene økes med opptil 37.700 kroner på luksusbilen LS600h – mens Norges mest solgte SUV, Toyota RAV4 Hybrid, får et tillegg på opptil 22.588 kroner.

SUV-en Lexus NX risikerer å bli opptil 24.159 kroner dyrere, mens Toyota Prius+ Seven Hybrid ligger an til et avgiftstillegg på drøyt 16.000 kroner.

Disse tallene er hentet fra bilnorge.no, som har laget en kalkulator for å beregne de nye engangsavgiftene på over 4.000 modellvarianter i det norske markedet.

Test: Så langt kan du kjøre ladbar hybrid i vinterkulda

Opplevde det samme i fjor

I fjorårets statsbudsjett ble det også bestemt økte avgifter på vanlige hybrider. Men den gangen var økningen betydelig mindre, og Toyta valgte å kompensere for mye av dette i prisene sine.

Salget har vært veldig bra i 2017. Både RAV4, Yaris og Auris er inne på Topp 15-lista over de mest solgte bilene i Norge.

– Vil dere gjøre lignende grep som i fjor, for å hindre at prisen stiger like mye som avgiftene?

– Inntil det er vedtatt i Stortinget er det vanskelig å si noe om tiltak, sier Olsen.

Nye avgifter: Nå haster det med å kjøpe disse bilene

Informasjonssjef for Toyota og Lexus i Norge, Espen Olsen, er oppgitt over regjeringens forslag til statsbudsjett.
Informasjonssjef for Toyota og Lexus i Norge, Espen Olsen, er oppgitt over regjeringens forslag til statsbudsjett.

– Ikke basert på fakta

Når det gjelder budsjettforslaget, er han klinkende klar:

– Regjeringens bilavgiftspolitikk baserer seg ikke på fakta. De begår et stort feilgrep når de fratar høyteknologiske hybridbiler, som kjører elektrisk halvparten av tiden, uten behov for ladekabel, vektfradraget for miljøteknologi.

– Toyota og Lexus har solgt over 11 millioner hybridbiler globalt, og det er denne biltypen som har bidratt med suverent størst kutt i klimautslippene fra biltrafikk, fortsetter Olsen.

Tesla-eierne kan komme til å le hele veien til banken

Ladbare hybrider

Samtidig er han kritisk til at regjeringen fortsetter å gi ladbare hybrider, som ofte har kort el-rekkevidde og er helt avhengige av at eierne lader dem for at de skal kjøre elektrisk, et høyt vektfradrag.

– Vektfradraget for disse bilene overgår langt vekten av el-komponentene i bilene. Dette er galt for miljø og klima, og i tillegg er det ikke teknologinøytralt som regjeringen hevder. Vi setter vår lit til at Stortinget i sin behandling av statsbudsjettet vil rette opp denne skjevheten, som også er påpekt av en samlet bilbransje gjennom Bilimportørenes landsforening.

Toyota har forøvrig selv én ladbar hybrid i modellutvalget sitt: Prius Plug in.

Spennende nyhet: Dette er ladbar hybrid til under 300.000 kroner