BMWs X-serie har vært utrolig viktige biler for merket. Det begynte med X5 i 1999, som umiddelbart ble en hit.

En vel så stor suksess ble den litt mindre X3, som kom i 2003. Hele 1,5 millioner eksemplarer har så langt blitt produsert av den kjøreglade kompakt-SUV-en. Men til tross for at bilen har vært produsert i 14 år nå, har den ikke kommet i mer enn to generasjoner.

Men nå er det altså klart for en helt ny, og tredje generasjon av BMW X3.

Vil har tatt turen til Portugal og Lisboa for å teste ut nykommeren, som har en startpris på ca 630.000 kroner.

Her har vi helt nye BMW X3 på test langs den berømte kystveien utenfor Lisboa.
Her har vi helt nye BMW X3 på test langs den berømte kystveien utenfor Lisboa.

Hva har vi her?

Testbilen er en X3 m40i, det betyr en sekssylindret 3-liters bensinmotor på hele 360 hk. Mye utstyr som standard, hvilket i sin tur påvirker prislappen, som starter på 945.000 kroner.

Men vi kjører også den som trolig blir mest aktuell i Norge. Nemlig X3 20d, altså med 2-liters dieselmotor på 190 hk. Dette er modellen den norske importøren regner med vil være bestselgeren for SUV-hungrige nordmenn. Prisene på denne starter på drøyt 630.000 kroner. Det er altså ikke noen direkte billig bil vi her har med å gjøre..

Så billig får du BMWs minste SUV nå

Det nye er flere funksjoner, mer utstyr og flere assistentsystemer, ellers er layouten ganske lik det vi er vant til.
Det nye er flere funksjoner, mer utstyr og flere assistentsystemer, ellers er layouten ganske lik det vi er vant til.

Hvordan er den å kjøre?

X3 har blitt en større bil. Ikke bare det. Den har blitt en stor bil. Akselavstanden har økt med 50 millimeter. Slikt gjør godt både for stabilitet og komfort, og bilen oppleves som svært komfortabel. Dessuten har BMW også jobbet med å redusere støyen ombord. Det har det lyktes godt med. Bilen går uvanlig stille.

Selv 40i-modellen med brede 21-tommers hjul byr på lite hjulstøy og lite sporing. Styringen er, som vi er vant med fra den kanten, presis og lett, men kanskje ikke fullt så sylskarp som ventet.

X3 utstyres nå med tre kjøreprogram. Sport, Comfort og Eco.

Ellers overrasker det neppe at bilen byr på trygge, gode og forutsigbare kjøreegenskaper. Jada – ikke vær redd, de heller fortsatt mot det sporty!

Vi prøver også X3 med 2-liter dieselmotor (20d) i en terrengløype, som best kan sammenliknes med en skikkelig dårlig norsk setervei. Bratt, hullete og med steiner og vaskebrett. X3 er ingen real offroader som tar deg gjennom myrhøl og over steinrøyser og stubber ute i terrenget. Men en bakkeklaring på hele 20,4 centimeter, firehjulsdrift, bra med moment i motoren og korte overheng foran og bak på karosseriet, gjør bilen kapabel når veien er skikkelig dårlig og bratt.

Vi har naturligvis testet dagens X3: Suksess - og med god grunn!

BMW X3 var en ikke veldig stor bil da den kom. Nå er den større enn første generasjon X5. Bakseteryggen er delt 40,20,40 og kan legges helt flatt ned.
BMW X3 var en ikke veldig stor bil da den kom. Nå er den større enn første generasjon X5. Bakseteryggen er delt 40,20,40 og kan legges helt flatt ned.

Hvordan er plassen?

At bilen har blitt fysisk større betyr naturligvis mer innvendig plass. Dette har primært kommet baksete-passasjerene og bagasjerommet til gode. Foran har det da heller ikke være noe å si på plassen tidligere. Nå svelger bagasjerommet unna 550 liter. 1.600 om baksetene legges ned, og det er praktisk inndelt i en 40:20:40 løsning. Nytt på denne X3-en er også at vinkelen på baksetet kan justeres, men selve sitteputa er fortsatt ikke skyvbar i lengderetning. Plassen bak er uansett raus, og selv voksne sitter godt her.

Vi nevnte innledningsvis den større X5, som kom i 1999. Nå har tredje generasjon X3 vokst seg like stor som det den var. Grunnen er enkel, om ikke innlysende: Ettersom SUV-ene står for en stor og stadig økende del av BMW-salget, ønsker de å posisjonere seg ut fra det.

De kommer med en større X7, som blir den største. Så følger X5, som også har vokst siden den kom første gang. Deretter nye X3 – og vipps så har man plass til nok en SUV. Nemlig den kommende nyheten BMW X2. Til slutt har vi X1, som nå på sett og vis er bilen X3 var da den kom – en kompakt SUV.

Tar vi i tillegg med X6 og X4, begynner X-serien å bli svært komplett.

BMW X2: Klemmer til med ny og spenstig SUV

Lengre akselavstand gir økt komfort og stabilitet – og bedre innvendig plass.
Lengre akselavstand gir økt komfort og stabilitet – og bedre innvendig plass.

Går den bra?

På X3 40i er det lite å utsette på effekten og ytelsene. Bilen går som ei kule, og den høres også slik ut. Særlig i Sport blir den sportsbil-grov i målet. Nesten litt for mye, for selv om bilene er godt lydisolert, broomer den såpass at det nesten blir litt ubehagelig.

Girkassen følger opp og drar motoren lengre på girene, er kjappere til å gire ned, samtidig som det smeller hissig i de to doble eksospottene bak. Tøft og morsomt om man er litt barnslig, man kanskje litt slitsomt med familien på tur.

På langtur er helt klart Comfort å foretrekke om man ikke er på alerten hele tiden. Ferden blir stillere, mer behagelig og passer vel på sett og vis X3-konseptet bedre. Kreftene finnes jo der allikevel, men posisjoneres på en litt mer "voksen" måte.

I Eco blir bilen lat og dorsk og ikke noe morsom i det hele tatt, og den innstillingen er vel strengt tatt bortkastet på en M40i? Det er uansett ikke en bil man kjøper for å spare på bensindråpene.

De tørre faktaene er som følger: 0-100 km/t: 4,8 sekunder, mens toppfarten er 235 km/t. Forbruket er oppgitt til 0,82 l/mil. I praksis er det noe ganske annet. Bilens egen kjørecomputer mente at vi hadde brukt rundt 1,5 l/mil på vår testtur, som innbefattet både bykjøring, landevei og motorvei.

Som nevnt kjører vi også X3 20d. Denne leverer varene så det holder. Motoren oppleves som kvikk nok, samtidig som den byr på godt moment på lave turtall. Det er rett og slett en motor som passer bilen veldig godt og som strengt tatt byr på mer enn det de fleste behøver.

Fakta her er 0-100 km/t på 8 sekunder blank og toppfart på 213 km/t. Her er forbruket oppgitt til 0,50 l/mil, og det er også noe mer realistisk.

X3 leveres som standard med 8-trinns automatgirkasse i alle modeller.

Her er BMW-en «ingen» kjøper

Man sliter ikke med å finne seg til rette her. Bunnsolid kvalitet, god plass og mye utstyr gjør det enkelt å trives ombord i nye X3.
Man sliter ikke med å finne seg til rette her. Bunnsolid kvalitet, god plass og mye utstyr gjør det enkelt å trives ombord i nye X3.

Finest utenpå eller inni?

X3 har alltid vært en pen og nett SUV. Nå har den altså vokst litt og framstår kanskje ikke som fullt så nett og lett mer. Det til tross for at vekten er redusert med opptil 55 kilo, samtidig som den er både større og byr på mer utstyr. Den er definitivt lik seg selv ved første øyekast. Slik sett skulle vi kanskje ønske at BMW dro på litt mer i forhold til design. Vi snakker her om evolusjon framfor en revolusjon.

Det samme kan også sies om interiøret. Du kjenner deg igjen. Materialkvalitet og utførelse er definitivt en premiumbil verdig. BMW skryter av segmentets største skjerm på 10 tommer. Det er i bredden. Høyden kunne vært bedre om man vil ha god oversikt på for eksempel navigasjonen.

Apropos infotainment-system: Her byr BMW X3 på det aller siste innen oppkoblinger, tjenester og førerassistent-systemer. ALT finnes tilgjengelig.

Dette kaller vi sjelden sommerbil

… og hva er konklusjonen?

Konklusjonen er at BMW har videreforedlet og utviklet X3 på mange måter. Bilen er veldig lik seg selv, både utvendig og innvendig. Den største forskjellen er bedre plass. Ut over det er det strengt tatt snakk om utstyr, assistent-systemer og detaljer.

BMW X3 20d

  • Motor: 2-liter diesel
  • Effekt: 190 hk / 400 Nm
  • 0-100 km/t: 8 sekunder
  • Toppfart: 213 km/t
  • Forbruk: 0,50 l/mil
  • L- B H: 471 - 189 - 167 cm
  • Bagasjerom: 550 / 1600 l
  • Pris fra: 634.000,-

Det skal også legges til at videreforedlingen holder høy klasse. Hadde du ventet deg noe helt nytt og revolusjonerende blir du kanskje litt skuffet.

Men 1,5 millioner solgte biler er beviset på at BMW X3 funker. Da roter man det ikke til med å teste ut nye greier unødig. Man forbedrer det man allerede har.

Resultatet er en svært gjennomført bil, med høy kvalitetesfølelse. Konkurransen i denne klassen er tøff, og kundene har grunn til å være kresne. Med nye X3 løfter BMW nivået et ekstra hakk opp.

Og du, om du tenker at du må ha en X5 for å få en fullverdig familie-SUV. Da må du tenke om igjen. Du sparer minst 150.000 kroner på å velge nye, store X3 framfor en X5.

Eier du en BMW? Fortell oss om det her:

Se video: Her er nye X3 på vinterføre