– Uansett hvor mye McDonald's betaler, så hadde det ikke fått sponse våre utøvere. Vi ville aldri blitt forbundet med McDonald's på den måten, så kommersiell leder i langrenn i Skiforbundet, Bernt Halvard Olderskog, til Expressen høsten 2014.

Da ble McDonald's presentert som sponsor for det svenske langrennslandslaget.

– Det handler om hvilke signaler man vil sende til folk. Det selskapet står for noe som ikke harmoniserer med sunnhet, det er blitt dokumentert flere ganger, fortsatte Olderskog.

Torsdag ble offentliggjorde Norges Skiforbundet at Coca-Cola har inngått en sponsoravtale med alpinlandslaget.

– Skal aldri kaste stein i glasshus
Det har ikke gått upåaktet hen i vårt naboland.

– Man skal aldri kaste stein i glasshus, sier Johan Sares, som er svenskenes langrennssjef.

Ham forstod lite av kritikken da den kom i 2014.

– Jeg hadde veldig vanskelig for å forstå den. Og den gangen endte det faktisk med at vi fikk en uskyldning fra ledelsen i Norges Skiforbund, sier han til Expressen.

Han ser på det som naturlig at de norske alpinistene nå har skrevet under en avtale med Coca-Cola.

– McDonald's og Coca-Cola er kanskje de to selskapene som gir mest til idretten globalt, det er to veldig store aktører. At Norge nå skriver under med Coca-Cola ser jeg ikke på som noe rart, sier Sares.

Når Expressen kontakter Olderskog, vil han ikke kommentere saken.

– Jeg har ingen kommentar, sier han.

– Ser frem til dette
I alpinlandslaget mottas nyheten om den nye sponsoren med entusiasme.

– Vi ser frem til å få Coca-Cola med på laget, ikke minst siden begge parter har en langsiktig innstilling til å jobbe sammen. Vi ser frem til dette, sier Claus Johan Ryste, sportssjef for alpinlandslaget, i en pressemelding.

– Dette blir skikkelig spennende, jeg gleder meg til å fronte en så stor internasjonal aktør. Det blir vanvittig kult å få være med å fronte et «brand» også under OL. Dette er det ikke mange idrettsutøvere som får muligheten til, sier Aleksander Aamodt Kilde.