I dag koster den 1,4 millioner – nå blir det skikkelig priskutt

En av de mest eksklusive bilene du kan kjøpe.

Nå får også toppmodellen Range Rover ladbar hybrid-drivlinje. Det blir spennende på det norske markedet.
Nå får også toppmodellen Range Rover ladbar hybrid-drivlinje. Det blir spennende på det norske markedet.

Helt siden den ble lansert tilbake i 1970, har Range Rover vært en av de dyreste og mest eksklusive bilene du kan kjøpe.

Range Rover har etter hvert vokst til å bli et merke med flere modeller, men den på toppen har bevart navnet sitt: Den heter fortsatt bare Range Rover.

Dagens utgave kom tilbake i 2012. Nå er det klart for en oppdatering og ikke minst: Nå kommer også Range Rover som ladbar hybrid! Dermed følger Range Rover opp nyheten fra forrige uke, at den mindre Range Rover Sport får ladbar hybrid-drivlinje.

Range Rover er ikke bare luksusbil, den er også en svært habil offroader.
Range Rover er ikke bare luksusbil, den er også en svært habil offroader.

404 hestekrefter

For det norske markedet er det spesielt interessant. Disse bilene kommer gunstig gjennom avgiftssystemet vårt, dermed bør det ligge an til solid priskutt når bilen kommer til Norge.

I dag koster "rimeligste" Range Rover ikke mindre enn 1.387.000 kroner. Da har den en 3-liters V6-motor under panseret. Bensinmotor som av mange blir oppfattet som mer kurant nå, starter på 1.593.000 kroner, naturligvis før man begynner å velge blant en omfattende liste av ekstrautstyr.

Som ladbar hybrid heter bilen Range Rover P400e. Den er utstyrt med en 2-liters bensinmotor på 300 hk og elmotor på 116 hk. Bilen har en såkalt systemeffekt på 404 hk.

Klassiske linjer preger Range Rover, dette er merkets største og mest konservative model.
Klassiske linjer preger Range Rover, dette er merkets største og mest konservative model.

Her har Land Rover laget klassens tøffeste bil

51 kilometer på strøm

Permanent 4x4 er naturligvis på plass, og denne kraftpakken sender bilen fra 0-100 km/t på kun 6,8 sekunder.

Takket være elmotoren har Range Rover P400e et utslipp på kun 64 gram/km, i kombinert EU-syklus. Den elektriske rekkevidden er på 51 km.

Ved hurtiglading kan bilen fullades på 2 timer og 45 minutter hjemme, med en 32 A veggboks. Batteriet kan fullades på 7 timer og 30 minutter med 10 A ladekabelen for hjemmebruk. Denne leveres som standard.

Dette baksetet er ikke noe dumt sted å være!
Dette baksetet er ikke noe dumt sted å være!

XC90-eierne kjører elektrisk, og kan spare mye penger

Mindre bagasjerom

I forbindelse med oppgraderingen har Range Rover også fått et solid løft innvendig. Her kjenner vi igjen flere elementer fra nylig lanserte Velar. Den hever virkelig lista i klassen for kostbare SUV-er, med en rekke eksklusive løsninger. Toppmodellen kan naturligvis ikke være dårligere.

I og med at konstruksjonen har blitt noen år, har Range Rover måttet kompromisse litt da de bygget den om til ladbar hybrid. Det går blant annet ut over bagasjerommet som har fått litt høyere gulv, batteriene er nemlig plassert under dette. Range Rover tilbyr for øvrig den ladbare drivlinjen både i "vanlig" og lang versjon av bilen.

Interiøret har fått en skikkelig oppgradering, med flere elementer fra nylig lanserte Range Rover Velar.
Interiøret har fått en skikkelig oppgradering, med flere elementer fra nylig lanserte Range Rover Velar.

Rekordsalg av dyre SUV-er

Broom har vært i kontakt med den norske Jaguar Land Rover-importøren i forhold til prisene på nykommeren. Foreløpig er ikke disse klare. Men det er grunn til å vente et solid priskutt i forhold til dagens startpris.

En rekke store SUV-er har kommet som ladbare hybrider de siste årene. Det merkes svært godt på salgsstatistikken i Norge. Biler som Volvo XC90, BMW X5 og Porsche Cayenne opplever rekordsalg, nå får de altså snart konkurranse fra både Range Rover og Range Rover Sport.

Ikke rart mange ønsker seg dette nå...

Mer om ladbar Range Rover – se video under: