Nissan Leaf debuterte høsten 2011 og har siden vært stor suksess for den japanske produsenten. Den har de siste årene vært blant Norges mest solgte biler. Til sammen ruller det mer enn 30.000 Leaf-eksemplarer på norske veier.

Nå er det straks klart for en helt ny utgave. Vi i Broom var blant en liten håndfull biljournalister invitert til Japan og den aller første visningen av bilen tidligere i år. Og her har det virkelig skjedd ting!

Nismo-utgave

Designet har blitt helt nytt, og mer sporty enn tidligere. Det har også skjedd ting med drivlinjen. Elmotoren yter nå 110 kw. som tilsvarer 150 hk. Det er en betydelig økning fra dagens modell som byr på 109 hk.

Det gjør naturligvis nykommeren raskere også. 0-100 km/t går unna på rundt 8,5 sekunder – mot over 11 sekunder på første generasjon Leaf.

Nissan gir seg imidlertid ikke med det. De har også en mer sporty versjon på gang, i Nissan-sammenheng er navnet da Nismo.

Designendringene er ikke store, her handler det i hovedsak om detaljer i svart og rødt.
Designendringene er ikke store, her handler det i hovedsak om detaljer i svart og rødt.

Dette kappløpet er gull verdt for alle som vil ha elbil

Mer sporty kjøreprogram

Leaf Nismo skal være modellen for de som vil ha en bil som skiller seg ut designmessig. I tillegg er det grunn til å vente at ytelsene også er tunet litt, uten at Nissan har gått ut med informasjon om dette ennå.

Ut over bildene av det de presiserer er en konseptbil, er nemlig Nissan så langt svært sparsommelige med opplysninger. Men de lover i alle fall "umiddelbar akselerasjon i alle hastigheter".

Det kan fort bety at bilen har fått et eget kjøreprogram, som er mer sporty enn det standardversjonen har. Sportsunderstell skal også være på plass. Stylingpakken (som må sies å være diskret) skal gi større marktrykk, og dermed også bedre kjøreegenskaper.

Leaf selges med rattet på høyre side hjemme i Japan, det har også konseptutgaven.
Leaf selges med rattet på høyre side hjemme i Japan, det har også konseptutgaven.

Jens kjøpte Norges første Nissan Leaf

Over 500 kilometer

Andre generasjon Leaf kommer for øvrig med to forskjellige batteristørrelser. Standard gir ca 380 km rekkevidde etter den offisielle NEDC-normen, mens Plus-utgaven skal gi over 500 kilometer.

Batteriene er også utviklet og forbedret, med blant annet bedre kjøling, samt raskere ladetid. Batteriene har fortsatt garanti på åtte år, eller 160.000 kilometer.

Barsk front! Det er et stykke fra dagens Leaf til dette.
Barsk front! Det er et stykke fra dagens Leaf til dette.

Tesla kommer med Model 3

De første årene hadde Leaf omtrent monopol i sitt segment. Men de siste årene har mange sterke konkurrenter kommet til.

Da kanskje særlig i særlig i form av VW e-Golf, Renault Zoe, Kia Soul, Hyundai Ioniq, Opel Ampera-e og BMW i3, for å nevne noen.

Neste år kommer også Teslas folkelige Model 3 til Norge, den er det mange som venter på i spenning.

LES OGSÅ: Solgte 700 biler, bare den første dagen

Se video av nye Nissan Leaf under: