Store deler av fredagen var det umulig for millioner av kunder å bruke nettbank og ta ut penger med bankkort.

Skandiabanken, Sparebank1-gruppen, Sparebanken Vest, Sparebanken Øst og Handelsbanken er av bankene som har vært nede fredag. Ifølge it-selskapet Evry er stormaskinfeilen løst ved 23-tiden fredag kveld.

– Dette innebærer at tjenester for Posten og Telenor fungerer som normalt. Nettbank er også tilgjengelig, melder kommunikasjonsdirektør Geir Remman i Evry.

Men noen kunder vil fortsatt kunne oppleve problemer.

– Når det gjelder mobilbank så fungerer denne også, men enkelte kunder kan fortsatt oppleve treghet i pålogging, sier Remman.

Når det gjelder kortbruken kan personer som har BankAxept/Visa og kredittkort bruke kortet i butikk i henhold til gjeldende regelverk. EVRY jobber nå med å gjøre de siste banktjenestene tilgjengelig som normalt.

Problemene skyldes en feil på en sentral komponent i en stormaskin hos IT-giganten Evry.

Evry opplyser at feilen oppsto klokken 00.19 natt til fredag. Tidlig fredag ettermiddag skrev selskapet at feilen er rettet og at drifttjenesten er i ferd med å fungere som normalt igjen, men senere på dagen viste det seg at feilen var større enn de trodde.

Remman beklager problemene den tekniske svikten har medført, og sier de jobber på spreng for å sørge for å rette feilen slik at alt kommer til normal drift igjen.

– For de fleste fungerer bruk av såkalt reserveløsning ved bruk av bankkort i butikk, sier Remman.

Får ikke logger inn

Evry opplyser til TV 2 at flere norske banker, deriblant sparebanker og flere andre mindre banker, er berørt. DNB og Nordea var ikke rammet av problemene.

Sparebank 1 skrev på sine Facebook-sider at de tekniske problemene førte til at kundene ikke fikk logget seg inn i nett- eller mobilbanken. De opplyste at man heller ikke fikk brukt minibanker eller betalt på nett.

Kundene kunne imidlertid fortsatt betale med bank- eller kredittkort i butikk.

– Du kan bruke bankkortene i butikk, men vi har fått tilbakemeldinger om noen problemer med Visa Electron-kort, sa Simen Berntsen Rudi, kommunikasjonsrådgiver i Sparebank 1, til TV 2.

Ifølge Evry kunne man også ta ut penger i butikken.

– Tilgangen til å betale i butikk fungerer gjennom en såkalt reserveløsning. Det gjør at man også kan ta ut penger i butikk hvis man ønsker det, rådet Remman.

Posten rammet

Posten opplyste at også de hadde problemer med sine løsninger.

– Du kan hente ut pakke på «Post i butikk» hvis du har en hentekode, men du kan ikke hente ut pakker som krever legitimering, sa John Eckhoff, pressesjef i Posten Norge.

Det var heller ikke mulig å hente ut pakker fra Vinmonopolet. I tillegg førte problemene til forsinkelser knyttet til utkjøring av pakker.

– Vi har også problemer med flere av løsningene på nettsidene, fortsatte Eckhoff.

I Sverige var det statlige togselskapet SJ rammet. Problemene gjorde det vanskelig eller umulig å kjøpe billetter, skrev blant annet Expressen.

Remman sier Evry bruker betydelige ressurser på forebyggende tilbak, men etter dagens problemer sier han at det er behov for ytterligere tiltak. Noe av det de må finne ut av er hvorfor reserveløsningene de har ikke har slått inn.

– Dette tar vi på høyeste alvor, sier han.

  • Tlf/SMS/MMS: 02255
  • E-post: tips@tv2.no
  • Fra utlandet: +47 915 02255