Nå er dette verdens raskeste SUV

Klokket inn bestetid på legendariske Nürburgring.

Etter flere år med labert salg er Alfa Romeo på vei opp igjen. Det er mye takket være nye modeller som Giulia og deres aller første SUV, Stelvio.

Den positive trenden ser vi også godt her hjemme.

Så langt i år er det solgt 126 biler, kontra 18 fra samme periode i fjor. Det er en økning på 600 prosent.

Det er Stelvio som har mye av æren for dette. Modellen har fått en god mottakelse i Norge, og scorer i likhet med de andre modellene fra Alfa Romeo høyt på design og kjøreegenskaper.

Versting-utgave på vei!

Den foreløpige toppmodellen av Stelvio i Norge er bensinutgaven, som yter friske 280 hk. Men snart kommer det også en enda heftigere utgave til landet. Vi snakker om Stelvio i Quadrifoglio-utgave!

Stelvio er en tøff SUV i utgangspunktet. I Quadrifoglio-utgave blir den enda sprekere, både under panseret og på overflaten.
Stelvio er en tøff SUV i utgangspunktet. I Quadrifoglio-utgave blir den enda sprekere, både under panseret og på overflaten.

Da er 2-literen erstattet med en 2,9-liters V6 bensinmotor. Med god hjelp fra selveste Ferrari, som har vært delaktig i utviklingen av motoren, yter monsteret hele 510 hk og 600 Nm.

Kombinerer du disse kreftene med firehjulstrekk og en lynrask automatkasse på åtte trinn, klarer bilen 0-100 km/t på imponerende 3,9 sekunder. Like heftig er toppfarten som ikke gir seg før nålen lugger på 285 km/t.

Dette er rett og slett en av verdens heftigste serieproduserte SUV-er akkurat nå.

Les vår test av Giulia Quadrifoglio her.

Det er Maserati sin test-sjåfør Fabio Francia, som for tiden er verdens raskeste rundt Nürburgring i en SUV.
Det er Maserati sin test-sjåfør Fabio Francia, som for tiden er verdens raskeste rundt Nürburgring i en SUV.

Verdens raskeste på bane

En ting er å måle ytelser i en bremsebenk, noe helt annet er hvordan det faktisk fungerer på bane. Nürburgring i Tyskland er kanskje den mest krevende racerbanen i verden. Derfor tester også svært mange produsenter bilene sine nettopp der.

Nå er det ikke lenge siden Alfa Romeo tok med seg Stelvio Quadrifoglio på den over to mil lange banen. Det skulle vise seg å bli en stor suksess.

Med tiden 7 minutter og 51 sekunder – er nemlig Alfa-SUVen verdens raskeste SUV rundt Nordsløyfen, eller det grønne helvete, som banen også blir kalt.

Å klokke inn en slik bestetid er virkelig prestisjefylt. Tidligere var det Porsche Cayenne Turbo S som kunne skilte med bestetid rundt Nürburgring i SUV-klassen. Men nå er det altså en høyreist italiener som troner øverst på pallen, åtte sekunder foran Porschen.

Stelvio Quadrifoglio er nå klar for bestilling i Norge, de første kundene har allerede sikret seg et eksemplar, opplyser Alfa Romeo. Startpris med norske skilter er på 1.358.800 kroner.

Alfa Romeo i mildt sagt i siget om dagen. På et år har italienerne satt to banerekorder på Nürburgring. Sist ut er Stelvio, som nå er verdens raskeste SUV rundt den krevende banen.
Alfa Romeo i mildt sagt i siget om dagen. På et år har italienerne satt to banerekorder på Nürburgring. Sist ut er Stelvio, som nå er verdens raskeste SUV rundt den krevende banen.

Alfa Romeo er bilmerket som vokser mest i Norge akkurat nå