Kom hjem med bruktbilen – og oppdaget at den manglet to seter
Bilkjøpet gikk ikke helt etter planen...
I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no kan du spørre vår bilekspert om alt som har med bil å gjøre.
Men vi har også alliert oss med juridisk ekspertise. Her kan du stille korte, juridiske spørsmål til KNAs jurister – og få svar på Broom.no!
Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:
Hei, jeg kjøpte en Ford S-Max av et bilverksted i Ski. Etter kontrakt var skrevet og vi hadde kommet hjem til Ålesund, oppdaget vi en liten rekke feil med bilen. Jeg har allerede skrevet et klagebrev til selger, men lurer på om vi vil kan håpe på en løsning.
Den største feilen er at bilen ble solgt som sjuseter. Det sto svart på hvitt i annonsen, og selger sa klart og tydelig ved overlevering at bilen hadde en tredje, nedfellbar seterad i bagasjeromsgulvet, men at den aldri hadde blitt brukt.
Siden bagasjerommet var fullt av vinterhjul, et håndtak i bagasjeromsgulvet var synlig under beskyttelsesmatten og vi hadde dårlig tid på å komme oss avgårde, virket det der og da troverdig. Da vi kom hjem og fikk hjulene ut av bilen og inn i garasjen, viste det seg å ikke være noen som helst ekstra seter i gulvet. Bilen er altså femseter, på tross av at selger flere ganger har opplyst om at den har sju. Håndtaket var til et lite oppbevaringsrom i gulvet helt bakerst.
Under kjøring på motorvei etter kjøpet oppdaget vi at det kommer en suselyd fra motorrommet ved gasspådrag, og ved kraftig gasspådrag i bratte bakker kommer det så mye svart eksos at vi lurer på om bilen stammer fra blekkspruten. Dette er i følge verksted og google-resultater et ganske vanlig problem med utett rør mellom intercooler og turbo.
Flere mindre mangler
Parkeringssensorer virker ikke, her hadde verkstedet tydeligvis visst om dette, siden et deksel på innsiden av bakluken var av, med synlige ledninger. Ifølge mitt lokale merkeverksted er det trolig dårlige ledninger som er synderen.
Ellers har bilen flere mindre mangler, oppbevaringsluke i dashbord må lirkes opp og "matbrettet" bak passasjersetet er revet av innfestingen (denne satt i med en løs skrue og løsnet med en gang jeg prøvde å brette det opp).
Ellers har bilen vanlige lakkskader og riper og slikt man ellers forventer av en bruktbil. Dette er heller ikke noe jeg klager over.
Prisoverslaget for å rette nevnte mangler fra mitt lokale merkeverksted påløper seg til 40.011,-. Vi betalte 46.000 for bilen. (Innlegget er noe forkortet. Red.)
Sjuseter til 50.000 kroner? Sjekk denne!
KNA-juristen svarer:
Hei.
Etter prisen å dømme er dette en eldre bil, noe som skulle tilsi at du burde være på vakt og du har en undersøkelsesplikt. Men siden dette er snakk om en profesjonell selger, vil du ha muligheter til å nå fram, i alle fall på flere punkter.
Enten i form av retting, erstatning eller heving av kjøpet. Det er vanskelig å foreta en konkret vurdering uten å sett hva selgeren har å anføre, så du får avvente.
Men igjen: Kjøp av eldre bruktbiler krever tid og undersøkelser. Det bør ikke være hastverkshandel.
Hilsen KNA-juristen.
Økonomisk betydning
Brooms bilekspert Benny Christensen har selv mange år bak seg i bilbransjen. Han har vært borti mange tilfeller der kjøper og selger i etterkant blir uenige.
– Dessverre er det ganske vanlig. Noen ganger forsøker selger rett og slett å skjule ting, andre ganger oppstår det tvister som ikke er enkle å forutsi. Men i dette tilfellet er det i alle fall helt klart at kjøper har fått noe annet enn det som har blitt forespeilet. En sjuseter skal nå en gang ha sju seter...
– Dette har også økonomisk betydning. En Ford S-Max med sju seter er mer kurant og har høyere verdi enn en S-Max med bare fem seter. Her vil jeg si at det er et minimum at selger kompenserer for den differansen. Hvis det er vanskelig å bli enig om hva som er riktig nivå her, anbefaler jeg at man søker råd hos en Ford-forhandler og forholder seg til det de sier om saken.
Ord mot ord
– Når det gjelder mekaniske og tekniske feil, blir det fort mer komplisert. Det grunnleggende spørsmålet er om dette var til stede da bilen ble kjøpt, eller om det kan ha kommet etterpå. Her er man fort inne i vanskelige gråsoner. Og som KNA-juristen anfører: Det er utrolig viktig å undersøke bilen godt før man kjøper den. Da vil man kunne avdekke slike ting, også detaljer i interiøret som er ikke er i orden.
– I saker som dette blir det veldig fort ord mot ord. Og da er det ofte kjøper som går ut som den tapende part. Som sagt: Sjekk bilen nøye før kjøp. Sørg også for å ha mest mulig rundt kjøpsprosessen skriftlig. Da er det mye enklere å kunne gå tilbake på ting og vise hva som er avtalt, avslutter Benny.
LES MER: En av de smarteste familiebilene du kan kjøpe
Stort arkiv
Du kan også lese alle svarene på "Spør KNA-juristen" her:
Velkommen – og lykke til!
Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under
Les også: Alder eller kilometerstand – hva er viktigst?
Se video under: Klassens lekreste stasjonsvogn?