Tirsdag sendte nyhetsbyrået NTB ut en melding om at kongen var død.

«Norge er i sorg. Kong Harald V er død, xx år gammel. Kongen døde xxxx(dag/dato) (hjemme/på sykehus el.l.) klokken xxx.» sto det.

Fire minutter etterpå ble det sendt ut varsel til alle redaksjoner om at den var trukket tilbake.

– Dessverre var det en teknisk feil som sendte ut en melding som ikke skulle ut, sier nyhetsredaktør Ole Kristian Bjellaanes til TV 2.

Hva denne tekniske feilen er, kan han ikke gå inn på på nåværende tidspunkt.

– Vet NTB noe om kongens tilstand som ikke vi andre vet?

– Nei, svarer nyhetsredaktøren bastant.

Kongen lever

Svein Gjeruldsen, assisterende kommunikasjonssjef ved Slottet, bekrefter at kong Harald er i live. Han var kjent med feilen fra NTB da TV 2 tok kontakt.

– Det er ikke noe galt med kongens helsetilstand. Han er i fin form, sier Gjeruldsen.

Tronarving kronprins Haakon bekrefter overfor NRK at alt står bra til med Norges statsoverhode.

– I den grad noen ble urolige for det, er kongen i god form. Jeg skjønte det ble raskt retttet opp, sier kronprinsen til NRK.

NTB beklager

Denne meldingen gikk ut etter feilen.
Denne meldingen gikk ut etter feilen.

Da administrerende direktør og redaktør Mads Yngve Storvik i NTB gjestet TV 2 Nyhetskanalen kunne han fortelle at alle på desken i NTB gjorde det de kunne for å minimere skaden.

– Vi kan ikke gjøre annet enn å beklage, spesielt til kong Harald, sier Storvik.

Han forteller at slike saker vanligvis skal gjennom flere ledd på desken, og heldigvis også mediene, før det går ut.

Nekrologen var laget på forhånd slik at den skal komme raskt ut når kong Harald faktisk går bort. Da noen i NTB skulle oppdatere den, ble den ved en feil publisert.

NTB skal nå gå gjennom sine systemer, slik at dette ikke skjer igjen.

– Skandale

TV 2s kongehusekspert Kjell Arne Totland kaller det hele en skandale – som er utrolig pinlig for NTB.

– Dette er jo slikt som ikke skal skje – og i alle fall ikke hos NTB, som jo nærmest betjener samtlige medier i Norge. Og det gikk attpåtil hele fire minutter før nyheten ble trukket tilbake. Jeg vil anta det nå blir en skikkelig oppvask og ikke minst en skikkelig gjennomgang av rutinene på nyhetsdesken, sier han, og legger til:

– Meg bekjent er dette første gang noe slikt har skjedd med et medlem av kongefamilien her hjemme. Men vi har sett eksempler på det samme i utlandet – blant annet i Storbritannia. BBC kunngjorde således dronning Elizabeths angivelige bortgang for et par år siden – og tidligere i år skrev en britisk storavis at hennes ektemann prins Philip var død.