Ny og bedre – men tiden har gått litt fra den

Her har det skjedd mye på noen få år. Les testen:

Mercedes GLA er tøffere og bedre enn noen gang. Likevel er den blitt litt glemt på nybilmarkedet.
Mercedes GLA er tøffere og bedre enn noen gang. Likevel er den blitt litt glemt på nybilmarkedet.

Da Mercedes viste fram kompakt-SUVen GLA for første gang i 2013, var interessen stor. Endelig kunne man tilby en stjerne-SUV til folkelige priser.

GLA var en av modellene som virkelig ga vind i Mercedes-seilene, som et spin off-produkt av Golf-konkurrenten, A-klasse.

SUV-en er imidlertid mer enn en A-klasse på stylter, den er litt større og mer praktisk. Interessen i Norge var stor. Rundt 1.000 biler ble registrert første salgsår i 2014.

Da vi testet bilen det året, nølte vi ikke med å kåre den til klassens nye sjef.

I år kom det en facelift-utgave. Og joda, den er blitt litt tøffere og har fått mer utstyr. Men likevel mangler det noe.

GLA: Rydd plass – her er den nye sjefen

GLA bygger på A-klasse og leverer gode kjøreegenskaper. Men fullt så komfortabel som de mer kostbare Mercedesene er den ikke.
GLA bygger på A-klasse og leverer gode kjøreegenskaper. Men fullt så komfortabel som de mer kostbare Mercedesene er den ikke.

Hvordan er den å kjøre?

Det har ikke skjedd all verden med understell, motor eller girkasse siden sist. GLA har fortsatt den litt irriterende automatgirkassen som innimellom nøler med å gjøre klar neste gir. Det er frustrerende når en skal benytte seg av en luke i rushtrafikken eller rundkjøringen. Litt overraskende at dette ikke er ryddet opp i på facelift-utgaven. Utover dette fungerer imidlertid girkassen ypperlig.

De som er vant med komforten i Mercedes sine større modeller, vil merke at det er et mindre avansert understell på GLA. Litt stivere og mindre ”flytende” enn sine større brødre.

Akkurat det har selvsagt noe med pris å gjøre. Og det er ikke GLA som er dårlig, bare de andre modellene som legger lista svært høyt. Baby-SUVen leverer nemlig gode kjøreegenskaper. Blant annet merkes det lite til at dette er en høyreist bil.

Den er også såpass liten at den fungerer ypperlig i trange parkeringshus.

Dette er SUV-en ingen vil ha

Det er romslig i baksetet og her kan også voksne sitte.
Det er romslig i baksetet og her kan også voksne sitte.

Hvordan er plassen?

Plassen er bra i GLA. Den er noen centimeter større og mer romslig enn A-klasse. Dermed kan den duge som familiebil.

Bagasjerommet er på 450 liter, og det er ganske lett å utnytte. Men det er ikke størst i klassen. BMW X1 har for eksempel 505 liter, mens Audi Q3 klarer 460 liter.

Bagasjerommet er ikke størst i klassen. Men med 450 liter kan det funke som familiebil likevel.
Bagasjerommet er ikke størst i klassen. Men med 450 liter kan det funke som familiebil likevel.

Legger du ned baksetetryggen øker volumet til 1.235 liter. Også det litt mindre enn konkurrentene.

I baksetet er det rimelig bra plass til å være en kompakt-SUV, også for voksne.

De to som sitter foran har det romslig. Her skal det mye til å ikke finne en god sittestilling. Det er også bra med oppbevaringsplasser for småting, men koppholderne er ikke så mye å skryte av.

Noen har det moro på jobben!

Peneste utenpå eller inni?

GLA har et tøft design. Utgangspunktet var godt fra før, det. Men de små endringene som er gjort på faceliften gir bilen et nytt løft.

Lyktene er nye, fangerne er redesignet og testbilen har dessuten natt-pakken. Det siste innebærer sorte lister rundt vinduene og sorte speilhus. Sammen med spreke felger gjør dette at testbilen tiltrekker seg en god porsjon oppmerksomhet.

Interiøret er det ikke mye endringer på. Men ny og større skjerm og oppdatert software i infotainmentsystemet fungerer godt.

Opplevd kvalitet er høy, men igjen, du merker at det ikke er en av de mer påkostede modellene. Setene er gode og har solid støtte.

Vi liker best eksteriøret.

Interiøret i den påkostede testbilen er både lekkert og funksjonelt. Bare husk at ting som sportsseter i skinn, sportsratt og kontrastsømmer er ekstrautstyr.
Interiøret i den påkostede testbilen er både lekkert og funksjonelt. Bare husk at ting som sportsseter i skinn, sportsratt og kontrastsømmer er ekstrautstyr.

Den billigste SUVen til Mercedes blir ny

Går den bra?

Motoriseringen har det ikke skjedd noe dramatisk med som følge av faceliften.

Siden det ikke finnes en elektrifisert drivlinje på GLA, er det mest moteriktige du får tak i en bensinmotor. Testbilen er GLA 220 – og det betyr fortsatt 184 hk. Når du kjører denne, vil du neppe savne dieselmotoren. For her er det bra drag over hele registeret.

220 betyr 184 hk, og det er nok til å gi skikkelig fraspark i GLA.
220 betyr 184 hk, og det er nok til å gi skikkelig fraspark i GLA.

Den fikser også 0-100 km/t på bare 7,1 sekunder. Det er ikke så lenge siden det var en tid du forbandt med en GTI-bil. Det er også raskere enn BMW X1 og Audi Q3 klarer med tilsvarende motorisering.

Men forbruket blir naturligvis ikke som på dieselmotorer. 0,65 l/mil er omtrent midt på treet i klassen.

Mercedes GLA 220

Motor: 2-liter, bensin

Effekt: 180 hk / 300 Nm

Forbruk: 0,65 l/mil

0-100 km/t: 7,1 sek.

Toppfart: 230 km/t

Bagasjerom: 421 / 1.235 liter

Vekt: 1.430 kg

Lengde x bredde x høyde: 442 x 182 x 159 cm

Pris: 668.700 kroner

Du kan også sette bilen i et mer sporty modus. Men det egentlig gjør egentlig bare kjøreopplevelsen mer masete. Hold deg i comfort-modus.

Ny Mercedes: Her ble det terningkast 6

Konklusjon:

GLA fikk rett og slett et lite skudd for bauen da GLC 350e ble lansert. For eksempel er innstegsprisen for sistnevnte bare rundt 30.000 kroner mer enn ukens testbil. Og da får du altså en betydelig større bil, mer premiumfølelse, lavere forbruk – og ikke minst: 320 hk!

Nå skal det sies at innstegsmodellen av GLA starter på 369.000 kroner, men likevel er det flere som nå velger storebror.

GLA er blitt en litt glemt modell. Men det er ikke fordi den er noe dårligere. Den har fått et tøffere design og mer utstyr. Men det den helst skulle hatt er en elektrifisert drivlinje ...

Dette er SUV-en med færrest feil

Million-SUVene er i vinden som aldri før