Her blir vogntog-sjåføren tatt på fersken
Jukser slik at de blir rene miljøbomber.
Kontrollørene til Statens vegvesen har fokus på tunge kjøretøyer. Her handler det både om det tekniske og om sjåførene har alt det formelle i orden.
Mye av arbeidet gjøres ved kontrollstasjonene rundt om i landet. Men Vegvesenets kontrollører er også aktivt ute i felten, og stopper kjøretøyer.
Nå har Vegvesenet gjennomført kontroll på Husum kontrollstasjon i Hedmark. Her fikk de bekreftet en trend vi har sett mer av i det siste:
Utstyr som manipulerer
– I kontroller rundt omkring i landet blir det oppdaget manipulasjon med avgassrensesystemet på tunge kjøretøy. Disse manipulasjonene setter avgassutslippene tilbake på nivået til starten av 2000-tallet, forteller Geir Thomas Finstad som er fagleder ved Utekontroll Hedmark.
På Husum ble det stoppet et utenlandsk vogntog påmontert manipulasjonsutstyr som setter ADblue-funksjonen og avgassrensesystemet ut av funksjon.
Russisk vogntog kjørte rett forbi kontrollen, så fant Vegvesenet dette
Brudd på hviletiden
Dermed slipper vogntoget ut mye mer enn tillatt. Føreren hadde i tillegg brudd på kjørehviletiden. Bare fem timer og åtte minutter i døgnhvile.
– Førere som hviler for lite er en fare for seg selv og andre i trafikken. Det er også en utfordring at det blir jukset så mye på miljøutslippene fra disse kjøretøyene, avslutter Finstad.
Her står vogntoget – etter å ha stukket av fra to kontroller
Bilen tror du har sovnet – se hva som skjer da i videoen under: