Én ting gjør at mange i Norge vil vente med å kjøpe denne
FRANKFURT (Broom / TV 2): Nå tester vi nye Opel Grandland X.
Opel er skikkelig i vinden i Norge akkurat nå. Det skyldes for en stor del den elektriske storselgeren Ampera-e.
Her er etterspørselen så stor at ventelistene strekker seg til 2019!
Men det er slett ikke bare denne bilen som er aktuell. Opel har tidenes modelloffensiv - og ikke minst satses det på litt høyreiste biler. De har allerede Mokka X og Crossland X. Nå smir de videre mens jernet er varmt – og siste skudd på stammen er Grandland X.
Akkurat nå er Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen, i Frankfurt for å prøve nyheten.
Vi lurer på hvordan går det ...
Her avdukes SUV-nyhetene lenge før tiden
To ganger på en uke
– Ring ring ...
– Hallo, Knut. Nå hadde du flaks, vi har akkurat en pause i kjøringen her. Du lurer vel på hvordan det går med testingen..?
– Det stemmer på en prikk. Har du det bra på tur?
– Ja, her går det fint. Også må jeg jo ellers si at det er litt spesielt å være her i Frankfurt igjen. Jeg var her jo forrige uke også, på bilutstillingen. Begynner å bli lommekjent på flyplassen, for å si det sånn. Og du, visste du at wienerpølsa ble "oppfunnet" her? Vi snakker vel Europas pølsehovedstad, hvis det er lov å si...
Opel er først i klassen med super-lys
Mye utstyr
– He he, ok. Men nå vil jeg gjerne høre litt om bilen...
– Grandland X tror jeg kan treffe godt hjemme i Norge. Opel har jo ganske hårete mål for denne bilen. Da passer det fint med en oppskrift nordmenn liker: Gunstig pris, mye utstyr og god plass. Her er det for eksempel 514 liters bagasjerom i en bil som ikke er mer enn 447 cm lang – og prisene starter på 318.000 kroner. Det er en pakke mange konkurrenter skal få slite med å matche.
– Hvordan oppleves bilen på veien?
– Trygg og solid. Setene er gode, kvalitetsfølelsen er høy for klassen og bilen oppleves mer solid og trygg, enn sporty og underholdende. Akkurat det er nok også helt riktig i dette segmentet.
Denne Opelen skal trekke nye kunder
Kommer i november
Grandland X kommer til Norge i november. Målsetningen til Opel er at rundt 1.000 nordmenn skal kjøpe denne i 2018 – mens 700 skal kjøpe lillebror Crossland.
– Grandland X går inn i et segment der vi allerede har flere storselgere, som for eksempel Nissan Qashqai. Fordelen til Grandland er først og fremst at den tilbyr mer utstyr enn de andre. Her får du for eksempel Opels AGR-seter, diger 8" infotainmentskjerm, massasje og kjøling i førersetet – for å nevne noe. Opel er gode på utstyr og detaljer. Det er ikke noen premiumbil dette, men den er fullt på høyde med de beste av de mer folkelige konkurrentene.
Denne Opelen ble Årets bil i 2016
Blir ladbar
– Hvilke motoralternativ er det du har fått kjøre så langt?
– Vi har både bensin- og dieselmotor tilgjengelig. Jeg har kjørt bensinmotor, 3 sylindre og 130 hestekrefter. Det er en pigg og fin motor. Den drar veldig bra på motorveien, også i høy fart. Vi var plutselig oppe i 190 km/t for en liten stund siden. Og så er det behagelig å kjøre en støysvak bensinmotor. Det merkes at det fortsatt er forskjell her, kontra diesel. Opel regner forresten med at salget vil bli rundt 50/50 bensin og diesel.
– Men så kommer det andre, spennende ting etter hvert?
– Ja, det mange i Norge nok lurer på, er når vi får den som ladbar hybrid. Det får vi altså – noe Opel avslørte under mitt forrige Frankfurt-besøk. Grandland X er i praksis samme bil som Peugeot 3008, den kommer med en ladbar hybrid-drivlinje på 300 hestekrefter og med 4x4. En kvalifisert gjetning er at Opelen kommer med dette i 2019. Akkurat dette vil nok føre til at en del avventer å kjøpe den.
– Men, Knut. Nå må jeg faktisk stikke her. Lunsjen venter. Og jeg blir ikke spesielt overrasket om det er pølser som står på menyen!
– Skjønner. Vi får høre mer når du kommer tilbake. Fortsatt god tur - og bon appetit!
Denne drømme-Opelen var bare "helt feil"
5 ting om Opels bestselger, se video under: