Det har vært noen falske alarmer de siste årene. Flere har forsøkt seg, uten å lykkes.

Men nå blir det mer og mer klart at de kinesiske bilprodusentene forbereder seg på en skikkelig offensiv i Europa, med en rekke nye modeller.

Og denne gangen later det til at de har forberedt seg godt. Det får vi flere bevis på under bilutstillingen i Frankfurt som går av stabelen akkurat nå.

Lar seg imponere

Flere kinesiske bilprodusenter er på plass der. En av dem er relativt nystartede Wey.

– Hvis du ikke har hørt om dem, er ikke det så rart. Men dette er ikke noen smågutter. Wey er nemlig premiummerket til Great Wall, som er en stor, kinesisk bilprodusent. Wey debuterte så sent som i fjor, men de har det tydeligvis travelt og er altså på plass her i Frankfurt, forteller Brooms Vegard Møller Johnsen.

Han har fått studere Weys store SUV P8 i Frankfurt, og lar seg imponere over flere ting:

Føler du at du har sett noe av dette før? Det er nok ikke heeelt tilfeldig...
Føler du at du har sett noe av dette før? Det er nok ikke heeelt tilfeldig...

Dette Kina-merket møtte bokstavelig talt veggen

Bilklassen som vokser mest

– Ja, det er helt tydelig at kineserne har begynt å forstå hva som skal til for å lykkes utenfor hjemmemarkedet. Dette virker som en ganske avansert konstruksjon, samtidig som de har kommet langt på både eksteriørdesign og interiør. Fortsatt er det småting som skurrer, og elementer vi føler vi har sett før. Men med noen justeringer kan dette fort bli skummelt for mange konkurrenter, særlig fra de mer folkelige merkene.

– Det er vel ikke tilfeldig at de satser på SUV?

– Absolutt ikke! Dette er bilklassen som vokser mest i verden. Det er også en klasse der kjøperne kan være ganske utro mot merket de kjører i dag. De er villige til å forsøke nye ting. For Wey blir det naturligvis viktig å være svært konkurransedyktige pris. Ideelt gi mer av både motor og utstyr, til priser som bør ligge under konkurrentene, mener Vegard.

Kjøre på strøm

Wey P8 er en ladbar hybrid. Den har rundt 240 hestekrefter, og en elektrisk rekkevidde på rundt 50 kilometer.

– Det tallet er i ferd med å bli en liten bransjenorm. Hvis de ladbare hybridene skal gi mening, må det være mulig å bruke dem på strøm på mer enn bare den mest lokale kjøringen. Det har også kineserne fått med seg, det skal bli spennende å følge dem de neste årene, sier Vegard.

Se video av Wey P8 øverst i saken

Det er flere Kina-merker i Frankfurt, les mer om det her:

Spennende nyhet fra BMW, se mer i videoen under: