Slik blir Skodas første elbil

Denne kan bli attraktiv for norske bilkjøpere

Skoda har enn så lenge manglet en elbil, men nå kommer de snart med denne som heter Vision e.
Skoda har enn så lenge manglet en elbil, men nå kommer de snart med denne som heter Vision e.

Skoda har de siste årene opplevd en nærmest eventyrlig suksess i Norge. Det til tross for at de mangler biltypene mange nordmenn har aller mest lyst på: Nemlig elektriske biler og ladbare hybrider.

Men den mangelen har de definitivt tenkt å gjøre noe med.

Skoda Vision e er den første helelektriske konseptbilen fra Skoda. Vision e er en videreutvikling av en modell som først ble vist på bilutstillingen i Shanghai utstillingen, og er på nivå 3 for autonom kjøring. Den er den første i rekken av fem helelektriske modeller som planlegges innen 2025.

Lang akselavstand skal gi god plass i det moderne interiøret.
Lang akselavstand skal gi god plass i det moderne interiøret.

I tillegg planlegger Skoda også sin første ladbare hybrid fra 2019, som etter alt å dømme blir Superb.

Vision e har et særegent design både eksteriørmessig og interiørmessig. Den nye plattformen med batteripakken i gulvet gir store muligheter som kan utnyttes for å øke den innvendige plassen.

Her er det touchskjermer for alle passasjerer, i tillegg til en stor, sentralt plassert skjerm foran. Med en lengde på 4,68 meter, bredde på 1,94 meter og høyde på 1,59 er den en ganske stor bil.

Vision e er et gjennomgående elektrisk konsept, basert på konsernets elektriske plattform. Bilen får en samlet effekt på 306 hk, og er utstyrt med to elektriske motorer.

Det gir Vision e en akselerasjon i sportsbilklassen. Toppfarten er begrenset til 180 kilometer i timen. De kraftige litium-ion batteriene sammen med regenerering av bremseenergi gjør at bilen har en rekkevidde på inntil 500 kilometer. Vision E er også forberedt for induktiv lading.

Skoda oppgir en rekkevidde på rundt 500 kilometer når Vision e kommer.
Skoda oppgir en rekkevidde på rundt 500 kilometer når Vision e kommer.

Skoda har altså som mål å utvikle fem helelektriske modeller i forskjellige klasser på den nye plattformen. Alle modellene forventes å være på markedet innen 2025. I tillegg planlegges også ladbare hybridmodeller, hvor Superb, som nevnt, blir første modell på markedet i 2019.

Alt tyder med dette på at Skoda vil bli en viktig aktør på det norske bilmarkedet også i årene framover.

Les også: Her prøver vi Skodas elbil – tre år før den kommer

Video: Dette er en annen viktig Skoda-nyhet