Skoda har de siste årene opplevd en nærmest eventyrlig suksess i Norge. Det til tross for at de mangler biltypene mange nordmenn har aller mest lyst på: Nemlig elektriske biler og ladbare hybrider.

Men den mangelen har de definitivt tenkt å gjøre noe med.

Skoda Vision e er den første helelektriske konseptbilen fra Skoda. Vision e er en videreutvikling av en modell som først ble vist på bilutstillingen i Shanghai utstillingen, og er på nivå 3 for autonom kjøring. Den er den første i rekken av fem helelektriske modeller som planlegges innen 2025.

Lang akselavstand skal gi god plass i det moderne interiøret.
Lang akselavstand skal gi god plass i det moderne interiøret.

I tillegg planlegger Skoda også sin første ladbare hybrid fra 2019, som etter alt å dømme blir Superb.

Vision e har et særegent design både eksteriørmessig og interiørmessig. Den nye plattformen med batteripakken i gulvet gir store muligheter som kan utnyttes for å øke den innvendige plassen.

Her er det touchskjermer for alle passasjerer, i tillegg til en stor, sentralt plassert skjerm foran. Med en lengde på 4,68 meter, bredde på 1,94 meter og høyde på 1,59 er den en ganske stor bil.

Vision e er et gjennomgående elektrisk konsept, basert på konsernets elektriske plattform. Bilen får en samlet effekt på 306 hk, og er utstyrt med to elektriske motorer.

Det gir Vision e en akselerasjon i sportsbilklassen. Toppfarten er begrenset til 180 kilometer i timen. De kraftige litium-ion batteriene sammen med regenerering av bremseenergi gjør at bilen har en rekkevidde på inntil 500 kilometer. Vision E er også forberedt for induktiv lading.

Skoda oppgir en rekkevidde på rundt 500 kilometer når Vision e kommer.
Skoda oppgir en rekkevidde på rundt 500 kilometer når Vision e kommer.

Skoda har altså som mål å utvikle fem helelektriske modeller i forskjellige klasser på den nye plattformen. Alle modellene forventes å være på markedet innen 2025. I tillegg planlegges også ladbare hybridmodeller, hvor Superb, som nevnt, blir første modell på markedet i 2019.

Alt tyder med dette på at Skoda vil bli en viktig aktør på det norske bilmarkedet også i årene framover.

Les også: Her prøver vi Skodas elbil – tre år før den kommer

Video: Dette er en annen viktig Skoda-nyhet