De kinesiske bilprodusentene har til nå stort sett holdt seg på hjemmemarkedet.

De som har prøvd seg i vår del av verden har hatt fint lite suksess. Noen fryktelige krasjtetst-resultater har blant annet satt en effektiv stopper for flere satsinger.

Likevel er det ikke tvil om at det bare er et tidsspørsmål før flere kinesiske merker ruller inn på det europeiske markedet. Og da kan det komme til å gå fort.

Først ut av flere biler

En av dem som er i fremste rekke her heter Chery. De er en av Kinas største bilprodusenter, i fjor solgte de mer enn 700.000 biler. Nå har Chery en helt ny SUV på gang, den skal debutere på bilutstillingen i Frankfurt denne uken.

At premieren er lagt til Frankfurt er slett ikke tilfeldig. Cherys plan er nemlig at dette skal være første bil ut i en rekke av flere modeller som skal selges i Europa.

SUV-en er bygget på en helt ny plattform og Chery har samarbeidet med flere vestlige selskaper underveis i utviklingen. Blant annet har tyske Benteler vært med for å sørge for at kollisjonssikkerheten skal være på nivå med de beste konkurrentene.

Krasjtest: Dette var rett og slett en katastrofe

Ladbar hybrid og elbil

Bilen skal komme med tre ulike drivlinjer: Som hybrid, ladbar hybrid og ren elbil. De to siste alternativene vil være spesielt interessante i en eventuell norsk satsing. De ladbare hybridene kommer gunstig gjennom vårt avgiftssystem, mens elbiler hverken har moms eller avgift.

Så langt har ikke Chery gått ut med noen rekkeviddetall, hverken for ladbar hybrid eller den elektriske versjonen. Men de hevder at den ladbare utgaven skal klare 0-100 km/t på rundt seks sekunder. Batteripakken skal kunne lades fra null til 80 prosent på en halv time.

Chery er en av Kinas største bilprodusenter. I dag er det aller meste av salget i hjemmemarkedet, men nå søker de seg ut.
Chery er en av Kinas største bilprodusenter. I dag er det aller meste av salget i hjemmemarkedet, men nå søker de seg ut.

Kia har to ladbare biler, denne kan bli spennende

Kreve tid og penger

De foreløpige skissene viser at Chery legger seg på et ganske klassisk SUV-design. Bilen ser sporty ut, med detaljer som gir assosiasjoner til flere av konkurrentene. Fra siden er den for eksempel ganske lik Jaguar F-Pace.

I praksis er det nok biler som Mitsubishi Outlander, Mazda CX-5 og Volkswagen Tiguan som blir de argeste konkurrentene - i tillegg til modeller som Hyundai Tucson og Kia Sportage.

Chery må starte fra scratch med en helt ny merkevare, det er en jobb som vil kreve både tid og penger.

Kjøpe via internett

Samtidig som Chery altså er i startgropen for sin Europa-satsing, gjør et annet kinesisk merke seg også klare til å satse i vår del av verden. Bak Lynk & Co står Geely, som også eier Volvo. De har store ambisjoner og kommer til å satse ganske utradisjonelt på mange områder.

Dette handler særlig om distribusjon av bilene. Lynk skal stå for dette selv, de vil ikke ha noen fordyrende mellomledd. I tillegg ønsker de at kundene skal kjøpe bilene deres via internett, ikke hos tradisjonelle forhandlere.

Enkelte showroom, eller utstillingslokaler, skal opp slik at de som ønsker kan ta en titt utenpå og inni bilene. Det er ventet at service- og verkstedtjenester enten gjøres i samarbeid med Volvo, eller av uavhengige aktører.

Dette er første bil ut fra Lynk & Co, den er utviklet i samarbeid med Volvo.
Dette er første bil ut fra Lynk & Co, den er utviklet i samarbeid med Volvo.

Lynk & Co utsatte i ett år – les hvorfor her:

Her debuterer et nytt bilmerke, se video under: