I 2006 var det over og ut for det britiske entusiastmerket TVR. Fabrikken i Blackpool stoppet opp, og 300 arbeidere mistet jobbene sine.

Da hadde TVR vært eid av den russiske forretningsmannen Nikolay Smolensky i noen år. Smolensky var bare 24 år da han kjøpte TVR for rundt 140 millioner kroner.

Skepsisen var stor da han tok over, og det viste seg dessverre å være berettiget. Lovede investeringer kom aldri, og mange fryktet dette var kroken på døra for godt for merket som startet opp i 1947.

Griffith-navnet kjenner vi fra før, men dette er helt ny bil fra innerst til ytterst.
Griffith-navnet kjenner vi fra før, men dette er helt ny bil fra innerst til ytterst.

Holder vekten nede

Så kom nye eiere inn for et par år siden. De har jobbet målbevisst mot et comeback, og nå er de her med med helt nye Griffith.

Griffith var også navnet på en modell TVR produserte mellom 1991 og 2002. De har altså tatt med navnet videre, men ut over det er dette en helt ny bil.

TVR har gått for en lett konstruksjon, med en plattform som skal være fleksibel i forhold til endringer. Bilen veier ikke mer enn 1.250 kilo. Det er naturligvis viktig for kjøreegenskaper og prestasjoner. Griffith er 4,31 meter lang, det betyr kompakte mål.

TVR går for et minimalistisk og særpreget interiør. Her skal du ikke være i tvil om at du har valgt en spesiell bil.
TVR går for et minimalistisk og særpreget interiør. Her skal du ikke være i tvil om at du har valgt en spesiell bil.

Her gikk det verre, konkurs og kroken på døra

Sportsbiler for folk flest

Motoren har ikke TVR utviklet selv. Den kommer fra Ford Mustang GT og er en 5-liters V8er. Cosworth har fintunet den for TVR og motoren yter 500 hestekrefter. Det skal blant annet gi en aksellerasjon fra 0-100 km/t på under fire sekunder. Det er naturligvis bakhjulstrekk her, og kun manuell girkasse.

Utgangspunktet for nye TVR er å "lage sportsbiler for folk flest". Det betyr i praksis at TVR skal ligge under biler med tilsvarende prestasjoner i pris. Likevel snakker vi ikke akkurat noen billigbil. Hjemme i England starter prisene på 90.000 pund, eller rundt 900.000 kroner.

TVR skal appellere til de som vil ha noe annet enn "alle andre". Så gjenstår det å se om menigheten er stor nok til at de vil klare seg denne gangen.
TVR skal appellere til de som vil ha noe annet enn "alle andre". Så gjenstår det å se om menigheten er stor nok til at de vil klare seg denne gangen.

Se - denne råtassen finnes fortsatt

Millionær på dataspill

I spissen for comeback-satsingen står den velstående forretningsmannen Ted Edgar. I tillegg til å kjøre billøp med Aston Martin har han bygget opp en millionformue gjennom å utvikle dataspill. Han leder en investorgruppe med svært bilinteresserte folk som mener det bør være marked for et nisjemerke som TVR. Med på laget er tunge aktører som Gordon Murray Design og Cosworth Engineering.

Selskapet har ikke gått ut med noen offisielle produksjonstall ennå, men de kommer til å starte forsiktig neste år, på en ny fabrikk i Wales.

Senere skal målsetningen være å komme opp i en produksjon på rundt 1.000 eksemplarer årlig.

Hekken er brutal og sladrer om at dette ikke er noe standard kjøretøy. Lav vekt og mye hestekrefter lover godt for prestasjonene.
Hekken er brutal og sladrer om at dette ikke er noe standard kjøretøy. Lav vekt og mye hestekrefter lover godt for prestasjonene.

Benny om brukt TVR: – Løp og kjøp!