Om tre år skal alle bilene deres være elektriske
Det er gode nyheter for norske kjøpere.
Jaguar og Land Rover er to ærverdige og erkebritiske bilmerker. Merker med lange og sterke tradisjoner.
Land Rover, for eksempel, er vel et merke vi forbinder med alt annet enn god aerodynamikk for å spare noen bensindråper. Jaguar forbindes ofte med vakre twincam- seksere og småkranglete SU-forgassere. I alle fall om vi ser en del år tilbake.
Men tidene forandrer seg. Mer og fortere enn noen gang tidligere. På både godt og vondt, selvfølgelig.
I-Pace er rett rundt hjørnet
Jaguar Land Rover-sjefen Dr Ralf Speth har nå erklært at hver eneste nye Jaguar og Land Rover vil bli elektrifisert fra 2020.
– Vi vil innfører et elektrifisert modellprogram over hele vårt sortiment, som vil bety enten helt elektrisk, plug-in hybrid eller vanlig hybrid-drivlinje på samtlige av våre produkter, sier Speth, i en uttalelse.
Den aller første elbilen derfra, Jaguar I-PACE, kommer allerede neste år. Som vanlig blant oss nordmenn, er interessen skyhøy. Mer en 450 biler av denne er forhåndssolgt til elbil-sultne nordmenn.
Med I-PACE har Jaguar startet med blanke ark og har bygd en plattform skreddersydd for elektrisk bruk. Noe som igjen gir muligheter for å tilpasse både teknologi kombinert med design.
Det er grunn til å vente at denne plattformen vil danne utgangspunkt for en rekke modeller i årene som kommer.
Les også: Slik blir Jaguar I-Pace
Elektrisk klassiker
Jaguar har også bygget om ett eksemplar av sin aller største legende gjennom alle tider, til en elbil. Nemlig en Jaguar E-Type.
Et ganske dristig valg av Jaguar. Og det er Jaguars egen Classic-avdeling som har bygget bilen. En bil puristene muligens vil hate av hele sitt hjerte. Vi klarer ikke å tolke det annerledes enn et kraftig og tydelig signal om at framtiden er elektrisk.
Jaguar E-Type Zero som bilen heter har et 40kWh batteri og en elmotor på 220 Kw, nok til at den åpne roadsteren får en rekkevidde på 270 reelle kilometer og gjør 0-100 på 5,5 sekunder.
Jaguar E-Type: Her har verdens vakreste sportsbil stått i 40 år
Elektrisk Land Rover siden 2013
Land Rover/Range Rover kommer også med elektriske modeller. Først ut her blir Range Rover Sport som trolig får en ladbar, hybrid drivlinje om vi skal tro ryktene. Altså ikke ulikt det vi finner i Volvo XC90 / XC60 og BMW X5 e og Mercedes sine hybrid-SUV-er.
Det er lenge siden Land Rover begynte å teste ut rene elbiler med svært avansert firehjulstrekk.Disse bilene hadde elmotorer på bare 70 kW eller 90 hestekrefter om du vil, men motorene bød på svært høyt dreiemoment i forhold til effekten. De kunne i tillegg trekke en last på hele 12 (!) tonn og forsere offroadløyper i kategori 6. Altså de tøffeste.
Bilene dette ble testet i var den nå utgåtte Defender, men det er grunn til anta at de tar med seg de årelenge erfaringene herfra videre til nye prosjekter og modeller.
700 nordmenn kjøpte elbilen – på én dag
Future Type
Om vi titter forbi elbiler og hybrider som kommer i løpet av et par tre år, ser Jaguar for seg helt selvkjørende biler.
De har laget et konsept som de kaller Jaguar Future Type. En bil hvor de tenker seg framover mot 2040 og hvordan bilene kanskje kan se ut og fungere da.
Jaguar gjort det klart at det er en elektrisk bil med full-autonome egenskaper og valgbar manuell kjøremodus med automatisert sjåførhjelp. Bilens funksjoner styres ved stemmebruk. Man rett og slett forteller bilen hva den skal gjøre - og den gjør det.
Jaguar regner med at innen den tid så eier man ikke lengre sin egen bil, men er med i en bildelings-pool.
På dette konseptet legger man opp til at man ikke eier sin egen bil, men man har et ratt som fungerer som et slags medlemskort, en konto og en nøkkel som innholder dine filer, slik som musikken du vil høre på, handlelista, mailene dine, kanskje dine favoritt-nettsider etc. – og som så klart gir deg tilgang til de aktuelle bilene i poolen.
Selv om det er et stykke til 2040 så går 23 år fort. I mellomtiden får vi bare gi gass!
Les også: Dette rattet kan være fremtiden
Video: Se mer av Jaguar Future Type her: