Volkswagen Polo har akkurat debutert i sjette generasjon. Vi i Broom har kjørt nykommeren i Tyskland og konkluderte med at dette er en bil som matcher konkurrentene i klassen over på en rekke områder.

Nye Polo leder an i en trend som kommer for fullt: Småbilene blir stadig mer påkostet, de får mer utstyr – og de har komfort og støydemping som du bare kunne drømme om for noen år siden.

Bilprodusentene ser at mange kjøpere kan tenke seg en kompakt og snerten bil, uten at de må gi avkall det mye av det større biler har å by på.

Nye Polo kommer til Norge mot tampen av året. Startprisen er på under 200.000 kroner. For 250.000 får du topputgaven Highline – dessuten er det i tillegg mye ekstrautstyr å velge mellom.

Her er 5 ting du bør vite om nykommeren:

1. Digitalt instrumentpanel:

Heldigitalt førermiljø. Polo har også mulighet for induktiv lading av mobilen.
Heldigitalt førermiljø. Polo har også mulighet for induktiv lading av mobilen.

Polo er faktisk første Volkswagen.modell ut med merkets nye og digitale instrumentpanel, Active Info Display. Det betyr i praksis en stor skjerm der det vanligvis er et tradisjonelt instrumentpanel.

Dette i kombinasjon med infotainmentskjermen øverst i midtkonsollen gir et heldigitalt og moderne førermiljø.

Snart kan bilen din se slik ut inni

2. Plass:

Økt lengde har særlig kommet baksetepassasjerene til gode.
Økt lengde har særlig kommet baksetepassasjerene til gode.

Polo har vokst hele 8 centimeter i forhold til utgående modell og har passert 4 meter i lengde. Det gir god plass i kupéen til fire voksne. I baksetet er det nå god plass til beina, samtidig som takhøyden er fullverdig.

Bagasjerommet svelger unna 349 liter. Det er fortsatt en småbil, men nå kan vi trygt kalle Polo en stor småbil.

3. Diesel forsvinner i Norge:

Nå er det bensin som gjeldere for Polo i Norge. Noen ladbar eller elektrisk utgave virker ikke å være på gang.
Nå er det bensin som gjeldere for Polo i Norge. Noen ladbar eller elektrisk utgave virker ikke å være på gang.

Nye Polo blir lansert med både bensin og dieselmotor (og en versjon som går på gass), men i Norge blir det kun bensinmotor. I praksis er det knapt noen som vil ha dieselmotor i denne klassen lenger.

Det tar Volkswagen konsekvensen av og kutter det alternativet her hjemme.

Dette viser hvor fort dieselnedturen har gått. Det er ikke lenge siden langt de fleste Poloer solgt i Norge hadde TDi-merke på hekken.

Nye EU-regler kan bli spikeren i kista for dieselmotoren

4. GTI med 200 hestekrefter:

Småbil med 200 hestekrefter - det ligger an til å bli morsomt!
Småbil med 200 hestekrefter - det ligger an til å bli morsomt!

De fleste Poloene som skal selges i Norge vil ha 1-liters bensinmotor. Men det kommer også en GTi-utgave som har langt mer trøkk under panseret. Her snakker vi 2-liters TSi-motor på hele 200 hestekrefter.

Så mye krefter i en lite bil lover bra. Dette ligger an til å bli en av klassens morsomste biler, du må nok også lete lenge etter rimeligere bil med 200 hestekrefter.

5. Avansert plattform:

Nye Polo er bygget på VWs avanserte MQB-plattform.
Nye Polo er bygget på VWs avanserte MQB-plattform.

Volkswagen har investert milliarder i sin fleksible bilplattform kalt MQB. En rekke av deres modeller er bygget på denne. Nå også Polo, som er den minste bilen på plattformen.

I andre enden av skalaen finner vi den store, sjuseters SUV-en Atlas som i hovedsak er skreddersydd for det amerikanske markedet.

Klikk her for å lese førsteinntrykket vårt av nye Polo

Se mer av nye Polo i videoen under: