Konsernsjefen i SAS, Richard Gustavson, var i dag på snarvisitt i Oslo for å møte norsk presse og analytikere.

Og med seg i kofferten hadde han med seg det beste resultatet for tredje kvartal noensinne for flyselskapet.

Resultatet etter skatt kom på 1,54 milliarder svenske kroner, opp fra 805 millioner svenske kroner i samme periode i fjor.

– Vi har hatt mer enn åtte millioner passasjerer dette kvartalet, det er 300.000 flere enn samme kvartal i fjor. Det gjør at inntektene stiger. Samtidig har vi kuttet kostnader med 225 millioner svenske kroner, sier Gustavson til TV 2.

Kan bli streik

For fem år siden var SAS på randen av konkurs.

Men flere års sparetiltak, fortsatt med de med tre skandinaviske landene som storeiere, har holdt selskapet oppe.

SAS gjennomgår nå en gedigen snuoperasjon, og det kreves mer effektivisering i alle ledd, inkludert i arbeidsavtaler. Men mens SAS-ledelsen har kommet til enighet om en mer fleksibel arbeidsavtale med de svenske pilotene, så har de norske og danske nektet å gå med på løsningen.

Til helgen er det megling, og blir det konflikt er det varslet streik fra neste uke av.

– Vi må tilpasse oss når kundene vil reise. Kundene vil reise mer om sommeren og mindre om vinteren. Da må vi tilpasse oss til det, og vi må sammen komme fram til en løsning, sier Gustavson til TV 2.

Nye baser og bemanningsbyråer

Og i høst gjør SAS akkurat det samme som det Norwegian har fått mye kritikk for de siste årene.

SAS etablerer seg med datterselskap i Irland, og åpner baser i Malaga og London.

– De ansatte der rekrutteres lokalt, til lokale betingelser. Det er ikke nødvendigvis til lavere lønn enn andre i SAS, det kan til og med være til høyere lønn. Men samlet blir det en besparelse for SAS.

– Dette er folk til kabin og piloter?

– Ja, det er riktig, sier Gustavson.

– Skal dere bruke bemanningsbyråer?

– Ja. Vi regner med å ha det første flyet i luften mot slutten av året, og de medarbeiderne der er ansatt i et bemanningsbyrå, sier Gustavson til TV 2.

– Det var veldig mye bråk i Norge da Norwegian opprettet baser i utlandet, og rekrutterte gjennom bemanningsbyrå. Men det har ikke vært noe bråk nå rundt SAS at dere gjør det samme. Har Norwegian tatt kampen for dere, gått i front?

– Jeg vet ikke om de har gått i front, men vi kan vel konstatere at det er slik det ser ut i vår industri. Vi ser hva andre flyselskaper gjør rundt om i Europa. Vi kan ikke lukke øynene for det, sier Richard Gustavson til TV 2.