DUELL:

Rødt eller blått? BMW-verstingene møtes til duell

Hvem bør du velge – M2 eller M3? Les testen:

I likhet med årets stortingsvalg, ble det også svært jevnt mellom blått og rødt i denne duellen. Her representert med BMW M2 og M3.
I likhet med årets stortingsvalg, ble det også svært jevnt mellom blått og rødt i denne duellen. Her representert med BMW M2 og M3.

Noen ganger klekkes det ut bilmodeller som gir verden noe ekstra. Ekstra i form av perfeksjonerte kjøreegenskaper, hårreisende motorkraft og lidenskap tvers igjennom.

BMW har helt siden 70-tallet servert oss den lille X-faktoren med sine M-modeller. I dag, 40 år senere, har bilene aldri vært råere! Siste skudd på stammen er BMW M2, som virkelig har begeistret mange bilentusiaster der ute.

Men hvordan vil den lille nykommeren klare seg mot den litt større, og veletablerte storebroren M3? Det har vi lyst til å finne ut av. Bli med når to av BMWs aller heftigste modeller møtes til duell!

Terningkast 7?

BMW M2 er altså det nyeste medlemmet i M-familien. Bilen er mindre, lettere og mer snerten enn M3. Samtidig har den ikke like mye krefter å by på.

8 rør, 820 hk og 12 sylindere til sammen. Det er hørbart når to M-modeller putrer i kor på tomgang.
8 rør, 820 hk og 12 sylindere til sammen. Det er hørbart når to M-modeller putrer i kor på tomgang.

M3 på sin side, er større og mer praktisk. Begge bilene er utstyrt med samme 3-liters rekkesekser, men med henholdsvis 370 og 450 hk. M3-en vi tester er nemlig ingen vanlig M3. Bilen er utstyrt med Competition Pack!

Det innebærer blant annet økt effekt, fra 431 til 450 hk, modifisert antiskrens-system, aktiv differensial og M Performance eksossystem. Sistnevnte er i tillegg ytterligere oppgradert til racingspec og titan. Jepp, du gjetter helt riktig: Lyden er fullstendig pervers, langt forbi ALLE forventinger.

Men nå er det på tide å ta med bilene ut på veien, og finne ut hvilken M vi liker aller best.

Vi kan allerede avsløre at vinneren hadde fortjent terningkast sju, dersom den terningen hadde vært tilgjengelig…

Vi kjører BMW M2 på bane!

Hvordan er de å kjøre?

På veien svarer BMW M2 på mange av forventingene, og litt til. Med 370 hk, bakhjulsdrift og en vektfordeling på ganske nøyaktig 50/50, leverer bilen skikkelig underholdende kjøreegenskaper.

Bak rattet i BMW M2 er ikke kvalitetsfølelsen like høy som hos M3. Men det er også meningen. M2 skal være en litt enklere og ikke minst lettere bil, noe som også gjenspeiler prisforskjellen.
Bak rattet i BMW M2 er ikke kvalitetsfølelsen like høy som hos M3. Men det er også meningen. M2 skal være en litt enklere og ikke minst lettere bil, noe som også gjenspeiler prisforskjellen.

Styringen er også ultrapresis, mye takket være en akkurat passe kort rattutveksling. M2 styrer akkurat dit du vil gjennom svingene, og den ligger klistret til veien.

Det som skiller M2 fra de andre M-modellene, er at bilen oppleves mer mekanisk. I forhold til M3 er denne ribbet for noe utstyr. Du kan for eksempel ikke justere stivhet på dempere og understell. Oppsettet på bilen er derfor rimelig stivt satt opp fra fabrikk.

Ready, set, GO! Kobler du av antispinn-systemet på denne, blir det en røykfylt affære.
Ready, set, GO! Kobler du av antispinn-systemet på denne, blir det en røykfylt affære.

Det betyr at M2 ikke er spesielt glad i ujevne og humpete veier. En del hjulstøy er også med på kjøpet. Men til gjengjeld får du en ekte kjøremaskin, som leverer kjøreegenskaper få i klassen kan matche. Her er altså det sportslige DNA-et prioritert i høyeste grad.

Så er det M3 sin tur! Her merkes det at bilen er større og veier litt mer. I tillegg har du flere valgmuligheter i forhold til oppsett på dempere og styring, det liker vi.

På veien merker vi også at bilen har lenger akselavstand. I høyere hastigheter oppleves M3 hakket mer stabil. Likevel er det økt motorkraft og lyden fra pottene som utgjør de største forskjellene. Begge bilene har nemlig kjøreegenskaper det står respekt av.

M2 på sin side, virker litt mer rampete og nervøs, særlig ved aktiv kjøring. Når det er sagt finner vi den beste godfølelsen bak rattet i M3 Competition Pack. Den gir liksom noe ekstra.

Herlig bil – men kan også bli et økonomisk mareritt

Finest utenpå eller inni?

Det er ikke vanskelig å sammenligne designet på de to brødrene, som naturligvis har samme grunntrekk.

M2 er langt mer kompakt, noe som gjenspeiles eksteriørt. Felles for begge bilene er de tøffe M-detaljene. Vi snakker store luftinntak i front, brede hofter over bakhjulene og en markant diffusor. Sistnevnte avsluttes med fire trill runde eksosrør.

Det er rundt 400.000 kroner i prisforskjell på testbilene. Er M3-ens 80 hk ekstra verdt pengene?
Det er rundt 400.000 kroner i prisforskjell på testbilene. Er M3-ens 80 hk ekstra verdt pengene?

Vi kommer ikke unna å nevne fargene på de to testbilene. I disse valgtider skulle man kanskje tro de ikke var tilfeldig, men det er de altså. M2 har fått den velkjente Long Beach Blue, mens M3 er signert med Imola Red. Råtøffe farger begge to!

Når vi beveger oss på innsiden er det M3 som stikker av med en liten seier her. Kvalitetsfølelsen er noe høyere, pluss at vi liker setene i denne bedre.

Design oppsummert må vi innrømme at M3 ser litt barskere ut. Den fremstår lavere og bredere. Dessuten syns vi linjene og proporsjonene eksteriørt sitter litt bedre på M3. Spesielt når vi sammenligner de to bakfra. Her ser M3 rett og slett bedre ut.

Test BMW 530d 2017: Familiebilen som kjører fra de fleste

Rødt mot svarte detaljer - grisetøft synes vi!
Rødt mot svarte detaljer - grisetøft synes vi!

Hvordan er plassen?

Det er først og fremst lengde og akselavstand som gjør M3 til en større bil enn lillebror. Det er for eksempel kun 2 cm som skiller dem i bredden.

Det er først på innsiden vi merker at M3 er en god del romsligere. Dessuten er M3 vesentlig mer praktisk med sine fire dører kontra M2 Coupe, som bare har to. Men dette har til syvende og sist ingen betydning. Her handler det om en helt spesiell kjøreopplevelse, så er det bare en stor bonus at begge bilene også kan fungere i hverdagen, hvor M3 er hakket mer praktisk.

Går de bra?

Det blir omtrent som å spørre Siv Jensen om hun er glad i skattelette. Svaret er JA! BMW M2 med sine 370 hk går som et uvær. Her har BMW dosert er perfekt mengde krefter, som bilen håndterer på ypperlig vis.

Rekkesekseren leverer i tillegg 465 Nm allerede fra 1.400 omdreininger. Dette bidrar til at 0-100 km/t er sluttført på bare 4,3 sekunder. Her skal også dobbeltcluch-kassen på syv trinn ha skryt for sin del av jobben. Ved skikkelige pådrag mater den på med gir, uten at du mister nevneverdig krefter.

Lyden i M2 er tøff, men ikke hårreisende. Spesielt ikke når øregangen har blitt vitne til lyden fra storebror med titaneksos! Den overgår det meste vi har testet, på veldig lang tid.

Det er spesielt dette partiet vi syns designet på M3 sitter litt bedre.
Det er spesielt dette partiet vi syns designet på M3 sitter litt bedre.

Men det er ikke bare lyden som er hvassere hos M3. Her er det også presset ut enda mer krefter av motoren. Competition-utgaven vi kjører leverer hele 450 hk og 550 Nm. Med aktiv differensial og modifisert antispinn-system klarer råtassen 0-100 km/t på fire sekunder blank!

De 80 hestene som skiller denne fra M2 merkes tydelig på veien. M3 kommer fortere opp i fart, dessuten opplever vi at motoren responderer litt raskere enn utfordreren.

Bilen har ekstrautstyr for 117.000 kroner. I tillegg kommer blant annet M Performance deler og sportseksos for cirka 45.000.
Bilen har ekstrautstyr for 117.000 kroner. I tillegg kommer blant annet M Performance deler og sportseksos for cirka 45.000.

Våger du å klemme gassen i bunn, må du forberede både rygg, nakke og hørsel for uante opplevelser. Bilen skyter fart som ei kule, og du blir regelrett presset tilbake i setet. Det hele toppes med noen brutale toner fra titananlegget bak.

Lydbildet er så høyt at det nesten er flaut. Spesielt når du slipper gassen. Da høres det ut som Kringkastingsorkesteret har entret eksospottene – og spiller opp til full fest. Det bobler og buldrer noe så innmari!

Er det én bil som beviser at lyd omhandler store deler av kjøreopplevelsen, er det BMW M3 Competition Pack med titaneksos. Den må bare oppleves.

Norske kunder får eksklusiv sniktitt på BMW-nyheten

Og hva er konklusjonen?

Det er ingen enkel oppgave å kåre en vinner mellom rødt og blått i denne duellen. Begge bilene leverer en kjøreopplevelse du ikke glemmer med det første.

M2 oppleves mer rampete og kompromissløs. Her er det mindre justeringsmuligheter, og litt ”back to basic”.

M3 på sin side, er mer komfortabel når du vil det, samtidig som den føles råere enn lillebror når du aktiverer sport pluss. Det er naturligvis mye på grunn av mer effekt og et helt hinsides eksosanlegg.

Når bilen i tillegg ser hakket hvassere ut i våre øyne, blir det i motsetning til årets stortingsvalg, den røde siden som vinner denne duellen. Hadde det eksistert en terning med sju prikker, hadde M3 med Competition Pack fortjent denne.

En svært god nummer to: Se og hør BMW M2 i videoen under:

En av BMWs største suksesser blir helt ny

BMW M2

  • Motor: 3-liter turbo
  • Effekt: 370 hk / 465 Nm
  • 0-100 km/t: 4,3 sek
  • Toppfart: 250 km/t
  • Forbruk: 0,79 l/mil
  • Bagasjerom: 390 liter
  • Vekt: 1.595 kg
  • Lengde x bredde x høyde: 446 x 185 x 141 cm
  • Pris: 807.400 kroner
  • Pris testbil: 969.900 kroner

BMW M3

  • Motor: 3-liter turbo
  • Effekt: 450 hk / 550 Nm
  • 0-100 km/t: 4 sek
  • Toppfart: 250 km/t
  • Forbruk: 0,83 l/mil
  • Bagasjerom: 480 liter
  • Vekt: 1.635 kg
  • Lengde x bredde x høyde: 467 x 187 x 142 mm
  • Pris: 1.126.600 kroner
  • Pris testbil: Ca 1,4 millioner

Se flere bilder av M2 og M3 her: