Mini viste fram en elektrisk konseptbil allerede i 2009, men den gangen ble det ikke mer enn et konsept.

I mellomtiden har det kommet en rekke nye elbiler på markedet, samtidig som verdens bilprodusenter gjør seg klare til en stor elektrisk offensiv. Den vil også Mini være med på.

Derfor blir 2019 lanseringsåret for merkets første elbil, den skal baseres på den klassiske, tredørsutgaven av Mini.

Ikonet lever videre 60 år etter

Mini Electric Concept er forsmaken på den første helelektriske Minien. Verdenspremieren skjer på bilutstillingen i Frankfurt i september, og markerer et nytt kapittel i Mini-historien.

Konseptbilen gir et innblikk i hvordan den første serieproduserte el-Minien kan se ut når den lanseres i løpet av halvannet år.

I 1959 rullet den første Minien ut fra fabrikken i England, den ble et ikon over natten. Når den første helektriske Minien ruller ut fra fabrikken i Oxford 60 år senere, blir den kanskje et nytt ikon for en ny tid?

Mini har alltid vært kjent for sine sporty og morsomme kjøreegenskaper. Det er en arv som forplikter, men også lover godt for den kommende elbilen.

– Designet, den små-frekke sporty looken og ikke minst gokart-følelsen bak rattet som mange liker Mini for, er en del av oppskriften også i 2019, sier Marius Tegneby, som er kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Ladbar hybrid fra Mini, les mer om den her:

Den elektriske Minien kommer som tredørs. Tøft, men kanskje ikke mest praktisk.
Den elektriske Minien kommer som tredørs. Tøft, men kanskje ikke mest praktisk.

Det ble bygget 600 biler i 2009

Da Mini lanserte sitt første elektriske konsept, Mini E, ble den produsert i 600 eksemplarer, og ble brukt for å samle den kunnskapen man trengte for å produsere en komplett elektrisk bil. Denne kunnskapen la grunnlaget for utviklingen av BMW i3, som i dag er et av verdens mest innovative og suksessfulle elbil-konsepter. Og faktisk en av Norges mest solgte bilmodeller de siste par årene.

Det har en tid blitt spekulert i hvor bilen skal bygges. Mini-fabrikken i Oxfordshire i England går på tilnærmet full kapasitet, derfor ble det ikke utelukket at Mini-eier BMW kunne bestemme seg for å legge produksjonen til Tyskland.

Akkurat det har voldt mange briter bekymring. Men Mini legger stor vekt på de britiske røttene sine. En Mini produsert i Tyskland vil derfor være et solid brudd med tradisjonene. Så det kommer ikke til å skje. Det blir Oxfordshire også for den elektriske utgaven.

Mer praktisk – men fortsatt veldig morsom

Konseptbilen har en del andre designdetaljer enn dagens Mini-modeller.
Konseptbilen har en del andre designdetaljer enn dagens Mini-modeller.

Et nytt Mini-kapittel

Lekne designelementer rundt om på karrossieriet gir assosiasjoner til andre produksjonsmodeller. Flere elementer produsert ved hjelp 3D-printing. Med dette viser Mini at 3D-printing kan brukes til produksjon av ulike stylingelementer, som etterhvert også kan leveres etter personlige ønsker.

Med siste generasjon Countryman tok det tradisjonsrike bilmerket enda et steg opp i både størrelse og allsidighet. Bilen ble også den første Minien med elektriske krefter da de ladbare hybriden Mini Countryman S E ALL4 ble lansert tidligere i år. Den markerte en milepæl i Mini-historien med firehjulsdrift og sportslige egenskaper kombinert med muligheter for utslippsfri kjøring, større plass og mer utstyr kombinert med brukervennlighet.

– Nye Mini Countryman markerte på mange måter et aldri så lite veiskille for Mini. Nå gjør vi oss klare for et nytt elektrisk kapittel som altså starter i 2019, avslutter Tegneby.

Les også: Vår test av Mini her

Video: Mini som campingbil – det funker det!