Denne bilen får vi ikke kjøpe lenger

Familie-klassikeren blir borte fra Norge

VW Passat i sedanutgave har vært med oss i 44 år,men nå er det slutt.Nesten.
VW Passat i sedanutgave har vært med oss i 44 år,men nå er det slutt.Nesten.

Volkswagen Passat er ved siden av Volvo 240 kanskje det nærmeste vi nordmenn kommer en nasjonal familiebil.

Den har fulgt oss i en årrekke. Da den kom, helt tilbake i 1973, var dette bilen som på mange måter brøytet vei for den gang det nye Volkswagen. Biler med motoren foran, forhjulsdrift og langt smekrere og elegante linjer enn det vi var vant med fra den noe konservative, tyske produsenten som fram til da hadde brukt luftavkjølte hekkmotorer.

Passat ble raskt populær og har siden den gang vært en svært vanlig syn på norske veier. Det er den fortsatt.

Et av suksesskriteriene til VW Passat har vært at det alltid finnes en til ditt behov.
Et av suksesskriteriene til VW Passat har vært at det alltid finnes en til ditt behov.

Stasjonsvogn var ikke noe stort tema ...

På 70-tallet da bilen var ny, var kombicoupe det nye hotte. Det vi si en bil med en sterkt skrånende taklinje bakover, og ikke den vanlige sedan-rumpa. På noen av Passat-modellene kunne hele bakvinduet åpnes sammen med bagasjelokket. De bilene bød på en enorm bagasjeroms-åpning. Sammen med nedfellbare bakseter ble plassen så stor at stasjonsvogn knapt var noe tema. Trodde man da.

På andre modeller kunne bare bagasjelokket, uten bakruta, åpnes. De ble kalt for sedan.

Og det er på sett og vis sedan dette skal handle om. For VW Passat sedan var i mange år en svært populær bil. Sammen med mange andre sedaner, selvfølgelig. Alt fra Ford Taunus, Opel Ascona, Volvo 240, Toyota Corona og en hel drøss med andre bilmodeller.

Les også: VW Passat : Nå er denne veteranbil

På 90-tallet skjedde det noe. Flere droppet sedan til fordel for stasjonsvogn.
På 90-tallet skjedde det noe. Flere droppet sedan til fordel for stasjonsvogn.

Nå droppes sedanmodellen

Så skjedde det det noe med det norske folks kjøpevaner. «Alle» skulle etterhvert ha stasjonsvogn og salget av disse økte jevnt og trutt fra tidlig på 90-tallet og utover.

Det ble færre og færre biler med gammeldags koffertrom bakerst. Stasjonsvognene spiste til seg stadig større markedsandeler. Slik har det fortsatt gjennom mange, mange år. Så kom SUV-bølgen og gjorde det enda tøffere å være sedan.

Forleden bestemte den norske VW-importøren seg rett og slett for å droppe å ta inn familielegenden til Norge i den tradisjonelle firedørsutgaven.

– Ja, det er riktig det, bekrefter Jørgen Bjerkan som er produktsjef for nettopp VW Passat hos den norske importøren.

Tro det eller ei: Denne VW-en er en Porsche!

VWs nye flaggskip, Arteon erstatter på sett og vis Passat sedan, da prisene er ganske like.
VWs nye flaggskip, Arteon erstatter på sett og vis Passat sedan, da prisene er ganske like.

Ett unntak finnes

– Flere og flere nordmenn har de siste årene valgt stasjonsvogn framfor firedørsutgave. Så den valgte vi å ta bort fra våre prislister – dog med et hederlig unntak. VW Passat GTE, vår modell med ladbar hybrid-drivlinje, leverer vi fortsatt i sedanutgave, forteller Bjerkan.

Men også her er stasjonsvognsalget soleklart størst. Rundt 95 prosent av alle Passat GTE er stasjonsvogn, mens de resterende 5 prosentene er sedan.

– Men det er også en annen grunn til at det er slik. VWs nye toppmodell Arteon er en elegant, tradisjonell sedan. Den koster omtrent det samme som en firedørs Passat ville gjort. Da tror vi rett og slett folk vil velge den. Men Arteon fås ikke som hybrid, så derfor tilbyr vi Passaten med det, slik sett tror jeg vi klarer å gjøre alle til lags, avslutter Bjerkan.

Les vår test av VW Arteon her:

Video: Slik er helt nye VW Polo