Få biler er mer elsk eller hat enn denne

Men er det smart å dra på lang Europa-tur med den?

Toyota HiAce er en veldig enkel, men svært driftsikker bil.
Toyota HiAce er en veldig enkel, men svært driftsikker bil.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny! Jeg lurer på hva du synes om tredje generasjon Toyota Hiace med bensinmotor og firehjulsdrift, samt høy- og lavserie gir? (Med det avsluttes hele utstyrslisten, bortsett fra ratt, pedaler og fire hjul, da).

Jeg har et eksemplar og vurderer å dra på en langtur over noen uker i Europa med den. Bilen har én tidligere eier og fullt servicehefte. Kun gått 150.000 km. Bilen får mye skryt på verksteder etc.

Ville du selv turt å kjøre en slik bil verden rundt? Hvis du naturligvis ser bort fra generell dårlig personsikkerhet.

Benny svarer:

Toyota HiAce, ja. Det er jo noen år siden den forsvant nå og det begynnes unektelig å tynnes noe i rekkene av fine biler. Mange ble, og blir fortsatt brukt, som arbeidsbiler, med lange dager og tunge tak.

Men bilene er utrolig driftsikre. Mange elsker de enkle robuste bilene. Andre hater dem. Dette med smak og behag, vet du.

I løpet av de 38 årene Toyota HiAce ble solgt i Norge, ble den årets mest solgte varebil hele 30 ganger og har seks andreplasser i samme øvelsen.

Beste Hiace-året var i 1995, da solgte man hele 4.576 eksemplarer. Men også 1990, 1994, 2006, 2007 og 2008 var gode år med over 4.000 solgte biler.

Tidvis sto lille Norge for hele 25 prosent av Europa-salget av Toyota HiAce.

Tredje generasjon HiAce som du har, ble produsert mellom 1983 og 1989, så vi snakker om en seriøst gammel bil her.

Slik gjør du bilen klar til ferietur

Ta en god sjekk før avreise

Her er en litt nyere Toyota HiAce ute på ekspedisjon.
Her er en litt nyere Toyota HiAce ute på ekspedisjon.

Men er den i så god stand som det du beskriver, så burde den absolutt tåle en skikkelig Europatur om den får en service med ny olje, luftfilter og nye tennplugger og en litt god sjekk først. Forutsatt at du ikke legger opp til for mye hardkjør...

Det jeg ville sjekket litt ekstra før avreise er vannpumpen, den kan lekke. Dekk, forstilling og bremser bør sees over. Ta med en viftereim i reserve, de kan finne på å hoppe av. Så må du holde god avstand til bilen foran. Husk at du sitter med knærne som airbag og gammel HiAce har ikke verdens beste bremser.

Kjøreegenskaper, komfort og sikkerhet kan vel kanskje best beskrives som sjarmerende, om man tar den litt diplomatiske varianten. Men folk drar jo på langtur med både eldgamle folkevognbusser, Renault 4 og Citroën 2CV også, så da burde definitivt en aldrende HiAce også klare brasene.

God plass til bagasje, evt sykler, telt, fiskestenger eller hva du måtte dra med deg er det jo også. Er det varebil, kan du vel sågar overnatte i bilen?

Så med det tror jeg bare jeg ønsker deg en god og opplevelsesrik tur. Dette har jeg sansen for! Kjør pent!

Les også: Er det forbudt å ha seng baki bilen?

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Video: Dette er en litt nyere Toyota-tøffing