St. Helena tilhører Storbritannia og ligger øde til i det sørlige Atlanterhavet, 1950 kilometer vest for Angolas kyst.

De 4500 menneskene som bor på øya, har i alle år måttet ta båt for å komme seg til og fra fastlandet. Det er en ekspedisjon som tar fem døgn med skipet RMS St Helena, som ifølge Telegraph er et av de siste skipene Royal Mail fortsatt opererer.

Vanskelig start

Britiske myndigheter fant ut at øya trengte en flyplass. De første planene ble presentert i 2005, men problemer både med entreprenører og finanser gjorde at det tok seks år før arbeidene kunne ta til.

I juni 2016 kunne flyplassen offisielt tas i bruk. Men vindforholdene på plassen viste seg å by på store utfordringer. En Boeing 737-800 som skulle ned på St. Helena i april, trengte tre forsøk på å lande. Etter åpningen har bare mindre fly fått lov til å bruke plassen, skriver Telegraph.

I en offisiell rapport fra i fjor heter det at det er «rystende» at det ikke ble tatt høyde for effekten av de vanskelige vindforholdene da flyplassen ble planlagt. Flyplassen har kostet skattebetalerne 285 millioner pund, eller rundt 3 milliarder norske kroner. Det tilsvarer nesten 63.000 pund per innbygger på øya.

Testflyvning i august

Nå har i alle fall ett selskap varslet at de vil starte en rute til den avsidesliggende øya. Det sørafrikanske selskapet Airlink vil fly en gang i uken til St. Helena fra Johannesburg via Windhoek i Namibia. Airlink skal gjennomføre en testflyvning 21. august med en Embraer E190-100IGW-maskin, ifølge myndighetene på St. Helena. Flytiden vil være 6 timer og 15 minutter inkludert en halv times stopp i Namibia.

– 2017 er utvilsomt et år for positiv forandring på St. Helena. Snart vil en tur til Sør-Afrika for folk på St. Helena ta timer i stedet for dager. Vi vil også kunne ta imot turister her i større antall og bedre økonomien på øye og dermed tilby et bedre liv for de som bor her, uttalte guvernør Lisa Phillips 21. juli.

Tviler på planene

St. Helena kan tilby et behagelig klima og uberørt natur. Øya er mest kjent for å være stedet der Napoleon satt fanget etter slaget ved Waterloo.

Men kritikken mot flyplassen har ikke stilnet. Telegraph skriver at én ukentlig flyvning på ingen måte kan erstatte kapasiteten til postbåten som har fraktet folk og gods til øya i alle år. Planen var at båten skulle pensjoneres når flyplassen var i drift, men ett fly som tar rundt 100 passasjerer vil ikke kunne erstatte båten.

Om man ganger antallet passasjerer med antallet uker per år, kommer man opp i drøyt 5000. Det er et godt stykke unna myndighetenes ambisiøse plan om å få 30.000 turister til øya hvert år.

TROFAST SLITER: Postbåten RMS «Saint Helena» er fortsatt øyboernes forbindelse med omverdenen. Foto: http://rms-st-helena.com/
TROFAST SLITER: Postbåten RMS «Saint Helena» er fortsatt øyboernes forbindelse med omverdenen. Foto: http://rms-st-helena.com/