Offisiell: Denne SUV-en kan bli perfekt for Norge
Én nyhet er ekstra viktig for oss.
Hyundai er et av merkene som satser tungt på elektriske drivlinjer. De opplever for tiden stor suksess i Norge med Ioniq, som leveres både som elbil, hybrid og ladbar hybrid.
Men i tillegg til dette satser de også på hydrogenbiler.
I 2013 var koreanerne klar med den første serieproduserte hydrogenbilen i verden. Forskjellen på denne og en ren elbil, er at hydrogenbilene bruker hydrogrengass som "drivstoff". De benytter brenselcelle-teknologi, som omdanner energien i hydrogengassen til elektrisk energi, som igjen driver elmotoren i bilen.
Fordelen med dette er at man ikke trenger tradisjonelle batterier.
Nå har Hyundai sluppet bilder og informasjon om sin nye hydrogenbil. En SUV som i utgangspunktet passer Norge perfekt.
Disse skiltene er svært sjeldne i Norge
Avgiftsfritak
Akkurat nå er riktignok infrastrukturen for denne typen biler lite utbygd. Det er svært få hydrogenstasjoner å benytte seg av. Det gjør bruken av hydrogenbil vanskelig i store deler av landet. Men det er planlagt utbygging av flere nye stasjoner i årene framover.
Hydrogenbiler har samme avgiftsfritak som vanlige elbiler – og kan dessuten kjøre i kollektivfeltet, uten innstrammingen som elbiler har fått.
Ikke fått navn
Den nye SUV-en til Hyundai er ventet på markedet allerede neste år. Man har ikke avslørt navnet enda, men omtaler den under kodenavnet FE.
Bilen skal vises offisielt for første gang på bilmessen i Las Vegas i januar.
Test hydrogenbil: Kan være den viktigste bilen i vårt århundre
Voldsom rekkevidde
Effektivitet, ytelser, holdbarhet og lagringskapasitet er de fire grunnpilarene den nye bilen er basert på.
Effektiviteten på brenselcellene er nå oppe i 60 prosent, ni prosent opp fra forgjengeren ix35 Fuel Cell.
Basert på koreansk målestandard oppgis rekkevidden til å være 580 kilometer. Denne målestandarden er noe strengere enn NEDC (New European Driving Cyclus), som brukes i Europa.
Denne bilen kan forsyne huset ditt med strøm
Skal tåle minus 30 grader
Den nye hydrogenelektriske bilen vil yte 163 hk, en økning på 20 prosent i forhold til forgjengeren.
Bilen er også forbedret med hensyn til kaldstart, som har vært en utfordring for denne type biler. Nå skal den klare helt ned til minus 30 grader. Akkurat dette er naturligvis kritisk viktig for det norske markedet.
Den nye hydrogenbilen er dessuten utstyrt med avansert førerassistentteknologi. Detaljer om dette vil bli offentligjort i januar. Da vil også bilens navn bli offentligjort.
Slik kan Kina bli redningen for elbilene
Minsket luftmotstand
Detaljer som skjulte dørhåndtak og spesielle felger med lav luftmotstand bidrar til øket rekkevidde og lavt forbruk.
Interiøret er preget av moderne design og farger fra naturen. Ikke bare fargene er fra naturen, men også materialene som brukes er bio- og miljøvennlige.
Det siste er et tydelig eksempel på hvor detaljfokusert Hyundai har vært med tanke på å gjøre bilen "grønn", fra start til mål.
Les vår test av Hyundai Ioniq her
Skjønner du hvorfor den lager lyd? Se mer i videoen under: