Boeing 777-maskinen fra Malaysian Airlines forsvant 8. mars 2014 underveis fra Kuala Lumpur til Beijing med 239 mennesker om bord. Flyet antas å ha styrtet i Det indiske hav, men er ikke funnet til tross for en leteaksjon som savner sidestykke i luftfartshistorien.

De siste analysene av de få vrakrestene som er funnet, viser at flyet trolig gikk ned i et område i den nordlige delen av leteområdet. Det sannsynlige krasjområdet er definert som et areal på 25.000 kvadratkilometer.

Men myndighetene i Malaysia, Australia og Kina, som har koordinert søket, mener området er for stort til at man kan bruke offentlige penger på å undersøke havbunnen i området. Allerede har man brukt 1,3 milliarder kroner på letingen.

Betaler selv

Men det amerikanske firmaet Ocean Infinity tilbyr seg å gjennomføre søket for egen regning, skriver nyhetsbyrået AP. Selskapet disponerer avanserte, hurtiggående undervannsdroner med sonarutstyr som kan kartlegge store områder av havbunnen. Dronene ser ut som torpedoer og kan operere på 6000 meters havdyp.

Selskapet venter nå på en tillatelse fra malaysiske myndigheter om å starte søket.

– Vi er i en konstruktiv dialog med de relevante myndighetene og har håp om at tilbudet vårt blir akseptert, skriver Ocean Infinitys talsperson Mark Antelme i en epost til AP.

Betingelsen skal være at selskapet selv finansierer søket. Kun dersom de finner vraket av passasjerflyet, vil selskapet kreve belønning. Voice370, en organisasjon som representerer de etterlatte etter de som var på flyet, er svært interessert i at søket gjenopptas.

– Hvorfor har ikke Malaysia akseptert dette tilbudet, spør organisasjonen i en uttlalelse.

Aldri funnet

Hittil er det bare funnet noen få vrakdeler fra MH370. Dette dreier seg om deler av styreflater og andre paneler som er fraktet med havstrømmene langt fra krasjstedet. Det sannsynlige krasjområdet er beregnet ut fra hvordan delene trolig har beveget seg i havet fram til stedene der de ble funnet.

Tunge deler, som flyets motorer og trolig hoveddelen av flykroppen, vil synke og befinner seg sannsynligvis på bunnen av Det indiske hav.

KOLOSSALT SØKEOMRÅDE: Eksperter har beregnet at flyet trolig styrtet i havet langs den hvite aksen. Området ligger i Det indiske hav vest for Australia. Foto: Australian Transport Safety Bureau
KOLOSSALT SØKEOMRÅDE: Eksperter har beregnet at flyet trolig styrtet i havet langs den hvite aksen. Området ligger i Det indiske hav vest for Australia. Foto: Australian Transport Safety Bureau